Victoria Fietsen

Duurzame fietsen van hoogwaardige kwaliteit, die er ook nog eens geweldig uitzien? Dan kies je voor Victoria Fietsen. Deze Duitse fietsenproducent is sinds 1886 actief en met name de laatste jaren vooral bekend van zijn kwalitatief hoogstaande e-bikes. Om de marktpositie in Nederland en België te versterken, ontwikkelde Ongewoon een strategische herpositionering, die de basis vormde van een internationale naamsbekendheidscampagne.

Branding Victoria

Branding en restyling logo

Het is een uitdaging om je als buitenlandse fietsenfabrikant te bewijzen in fietslanden als Nederland en België. Wij bogen de roots van Victoria Fietsen om naar een kans, door de Duitse degelijkheid van het merk centraal te stellen in een de rebrandingstrategie. We voerden moderne, grafische aanpassingen door in het logo, met behoud van de historische waarden, en voegden ‘Fietsen’ toe aan de merknaam, om het brand te duiden richting de doelgroep.

Voucher

Voucheractie

Fundament van de campagne was een voucheractie. Consumenten werd de mogelijkheid geboden om via de website een voucher ten waarde van € 100,00 te downloaden, die ze bij aankoop van een Victoria e-bike konden inwisselen aan accessoires bij een deelnemende dealer.

Website

Online marketing

De voucher werd aangeboden op de landingspagina, die we onder de aandacht hebben gebracht met een grootschalige online marketingcampagne. Doelgroepanalyses wezen uit dat de Victoria-consument zich met name bevindt op Facebook, waar we de focus op hebben gelegd in de sociale mediacampagne. Het kanaal is nieuw leven ingeblazen met nieuwe beeldtaal en doorlopende content, inclusief webcare, volgens een vooraf bepaalde contentstrategie en -kalender. De activatie op Facebook resulteerde in een grote toename van likes, engagement en reach. Naast Facebook en Instagram is er een SEA-campagne ingericht en geadverteerd in het Google Display Network, wat resulteerde in miljoenen vertoningen.

 

Infographic Victoria

Branded content

Ter ondersteuning van de online campagnes, is er ingezet op branded content in de Nederlandse en Belgische titels van de Persgroep. In onder andere het AD, de Volkskrant en Trouw zijn banners uitgezet, die linkten naar een door ons geschreven longread over E-bikes in het algemeen en Victoria in het bijzonder. Bezoekers konden vanuit de longread doorklikken naar de landingspagina en zijn na het verlaten van de longread blijvend benaderd met online bannering, vanuit retargeting. Deze online benadering leverde meer dan 7 miljoen vertoningen op, verdeeld over de verschillende titels.

POS-Materiaal Victoria

Point of sale

Een groot deel van de verkopen in de fietsenbranch vindt plaats in de showroom. Dit maakt een goede offline pressence op deze locaties minstens zo belangrijk. Als onderdeel van de offline branding van Victoria, ontwikkelden we op basis van de rebrandingstrategie passend point of sale materiaal voor alle Victoria-dealers, die deelnamen aan de voucheractie.

Wij bespreken graag wat wij voor jou kunnen betekenen, onder het genot van een kop koffie! Neem gerust contact op met Nico Jansen

Bekijk ook

Mosman Niche Marketing
XLLease Super voor ondernemers
Victoria Fietsen Rebranding strategie