BLOG - 12/10/18 7 redenen waarom visuele content beter werkt dan tekst

Door de stortvloed van online informatie hebben we nu minder concentratie dan een goudvis(!). Een kwelling voor de content creator die moeite steekt in het schrijven van en mooie tekst. Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap de doelgroep bereikt ondanks de informatie-overload? Door gebruik te maken van visuele content. Wij leggen je uit waarom.

Visuele content heb je in verschillende soorten en maten. Diverse populaire kanalen hebben zich zelfs gericht op enkele bepaalde soorten content. Je ziet bijvoorbeeld veel illustraties en infographics op Pinterest terwijl je in je Instagramtijdlijn voornamelijk foto’s, filmpjes en animaties tegenkomt.

Vertrouwen in beeld

Onder het motto “eerst zien en dan geloven”: 85% van de online shoppers gebruiken productvideo’s om de beslissing te nemen tot aankoop.

Zien, lezen en horen

Mensen onthouden 80% van wat ze zien, 20% van wat ze lezen en 10% van wat ze horen. Hoeveel kracht zou het dan wel niet hebben als je alle drie manieren combineert in bijvoorbeeld een animatie?

Tekst en beeld versterken elkaar

Diverse eye-tracking studies tonen aan dat 95% van de teksten waar relevante beelden bijstaan sneller worden bekeken.

Visuele verwerking gaat sneller

Ruim 90 % van de informatie die onze hersenen oppikken is visueel. Dit geldt niet alleen voor de omgeving, maar ook informatie die we binnen krijgen. We verwerken visuele content 60.000 keer sneller dan tekstuele content.

Het openen én lezen van je nieuwsbrief

Beeld zegt meer dan 1000 woorden. Het is wetenschappelijk bewezen dat je informatie veel beter onthoudt als je om de 75-100 woorden een gerelateerde afbeelding ziet. Dit passen wij bijvoorbeeld ook toe in dit artikel. Wanneer je dit toepast bij e-mailmarketing zijn mensen 10 keer vaker bereid om alles te lezen.

We onthouden visuele content beter

Psycholoog Albert Mehrabian toonde aan dat 93% van de communicatie non-verbaal is. (Uiteraard hangt dit wel af van de situatie waarin je zit.) Daarbij is gebleken dat we 80% onthouden van wat we zien. Daarnaast reageren we beter op visuele content dan op tekstuele content.

Visuele content verduidelijkt

Het is belangrijk dat je doelgroep snapt wat je wilt uitleggen. 65% van de wereldbevolking leert het beste doormiddel van visuele content. Uit een onderzoek bij receptenetiketten is gebleken dat mensen etiketten met visuele content 332% beter weten te gebruiken dan etiketten met enkel tekstuele. Wegbewijzering is hier slim mee omgegaan, kijk maar naar de waarschuwingsborden langs de snelweg.


Redenen genoeg om met visuele content te werken! Je kunt er meteen al mee beginnen door je tekst aan te vullen met visuele elementen zoals infographics, video’s, diagrammen, grafieken en illustraties. Maar dit betekend niet dat goede teksten onmisbaar zijn. Afbeeldingen zeggen weliswaar meer dan duizend woorden, maar zonder de juiste woorden wordt de boodschap niet duidelijk.

Wij helpen je graag met de juiste formule van jouw boodschap, in beeld én taal. Schroom niet en maak vrijblijvend een afspraak.

 

Afbeeldingen via Neomam, W3S


Ongewoon