BLOG - 27/09/18 Kleurenpsychologie: Het effect van kleur op je merk

Kleurgebruik heeft een grote invloed op de uitstraling van een merk. Kleur kan maken of breken. Maar hoe gaat dat en welke werking hebben kleuren precies? Wij laten het effect van kleur zien in deze blog!

Wat doet kleur?

Iedere kleur heeft een andere uitwerking op lichaam en geest. Onderzoek toont zelfs aan dat de kleur van een product voor 60 tot 80% invloed heeft op de beslissing tot aankoop. Kleuren zijn belangrijk en de mogelijkheden zijn van grote waarde voor marketeers en designers. Toch heb je vaak helemaal niet door dat kleur:

  • De aandacht trekt; 
  • Merkherkenning tot 80% verhoogt;
  • Voor 60 tot 80% invloed heeft op beslissing tot aankoop;
  • Potentiële klanten over de streep trekt.

 

Rood

Rood is de kleur van energie, passie en kracht. Dé waarden waar Redbull voor staat. Rood verhoogt de hartslag en ademhaling, denk aan snelle auto’s, Formule 1 en Max Verstappen. Rood is ook de kleur van agressie, iets wat zelfs het logo van Red Bull niet verbergt…

Fastfoodketens maken al jaren veelvuldig gebruik van rood. Rood stimuleert de eetlust en past daarom perfect bij KFC. Rood geeft een gevoel van urgentie. 

Geel

    

Het logo van Zwitsal bestaat grotendeels uit de opgewekte kleur geel. Geel staat voor levenslust en jeugdigheid. Het is de kleur van de zon, wat ons doet denken aan plezier en warmte. Geluk en nieuw leven. Hier staat Zwitsal helemaal voor.

Geel valt op, denk maar aan de grote M langs de snelweg. Geel bewijst zijn kracht, want bijna niemand kan de verleiding van een Mc Donald's weerstaan.

Groen

 

Geen kleur staat Staatsbosbeheer beter dan groen. Groen staat voor natuur, groei en zelfredzaamheid. Kijk in het bos om je heen en haal eens diep adem dit is wat de kleur groen helemaal is.

Starbucks hecht grote waarde aan duurzaamheid. Groen staat voor natuurlijk, eerlijkheid en groei. Ook geeft de kleur groen een gevoel van optimisme en vertrouwen. En zou daarom elk kopje Starbucks zo lekker smaken?

Blauw

Door de kleur blauw te gebruiken straalt autoproducent Volkswagen veiligheid en loyaliteit uit. 

Nivea gebruikt al sinds 1927 dezelfde kleur blauw. Niet zo gek, want blauw staat voor de waarden waar Nivea voor staat: veilig (voor je huid), kalmerend (voor lichaam en geest), wijs (Nivea is de huidexpert) en kracht (goede werking van het product).


Wil je meer weten over kleurenpsychologie of marketing en ontwerp, schroom dan niet en maak een afspraak!

Laura Hagreis
Ongewoon