BLOG - 19/09/18 Eventmarketing: effectieve beleveniscommunicatie

In de strijd om de aandacht van de consument kiezen steeds meer bedrijven voor de niet-traditionele communicatiemiddelen. Eventmarketing is hier een mooi voorbeeld van. Met de inzet van een event breng je jouw product of dienst voor het voetlicht bij (potentiele) klanten, met een geweldige merkbeleving als gevolg. En dat terwijl je met ze in gesprek kunt over jouw product of dienst, onder het genot van een hapje en een drankje, waarmee je een vertrouwensrelatie opbouwt. We vertellen je hier waarom event marketing ook voor jou een goed idee is.

Event marketing, waarom eigenlijk?

Op een event is het mogelijk écht in contact te komen met jouw doelgroep en ze persoonlijke aandacht te geven. Beleving is daarbij het toverwoord. Men kan je horen, zien, voelen, proeven en ruiken. Je doelgroep staat open voor wat jij te vertellen hebt, waardoor je gemakkelijk leads kunt verzamelen. Dat komt omdat je doelgroep zélf besluit deel te nemen aan je event.

Redenen om een event te organiseren

1. Een event zet je klant aan tot kopen.
Wanneer een consument jouw product of dienst in het echt ontmoet en ervaart, dan is deze sneller geneigd tot aankopen over te gaan. Een succesvol evenement geeft bezoekers dus de kans te proeven van het product of de dienst.

2. Events verslaan de traditionele media
Uit onderzoek van Event Marketing Institute blijkt dat evenementen boven de traditionele media uitstijgen. Maar liefst 93 procent van de ondervraagden gaf aan een product of dienst beter te begrijpen na een event, ten opzichte van dezelfde boodschap via televisie. Dat kan ook niet anders, als alle kanalen tijdens dit moment bij elkaar komen.

3. Je merk wordt positiever ervaren
Uit hetzelfde onderzoek van het Event Marketing Institute blijkt dat 74 procent van de respondenten een positievere merkperceptie heeft na een event.

4. Events zorgen voor trouwe klanten
Tijdens een event spreek je jouw (potentiele) klanten persoonlijk, wat voor verbinding zorgt. Elkaar recht in de ogen kijken, dat zorgt voor vertrouwen!

5. Leads
Events zorgen voor de meeste directe leads. Dat komt omdat een goed geselecteerde doelgroep met een positievere houding het event binnenstapt. Op eigen initiatief.

6. Prikkelen van alle zintuigen
Tijdens een event worden alle zintuigen geprikkeld. Hierdoor wordt de hele ervaring goed opgenomen en niet snel vergeten door de bezoekers.

7. De beleving van de bezoeker
Generatie Y, o.a. de selfie-generatie, stelt hogere eisen aan merken. Ze willen beleving, relevantie en onderdeel uitmaken van bijzondere momenten. Zorg dat je met jouw evenement beantwoordt aan deze wensen.

Effect van event marketing

Wie event marketing goed aanpakt, heeft een geweldig communicatie-instrument voor brand activation. Met een event bereik je jouw publiek namelijk op een onvergetelijke manier, waardoor je op termijn jouw sales een flinke boost kunt geven. Kijk maar naar de Amstel Gold Race. Deze professionele wielerwedstrijd, die jaarlijks georganiseerd wordt, ademt één en al Amstel en weet ieder jaar te zorgen voor veel engagement. Alle facetten komen aan bod: decor, catering, muziek en service. En vergeet de Jumbo Racedagen niet, waarbij Jumbo door middel van een slimme beloningsactie de racesport voor iedereen toegankelijk heeft gemaakt én zijn merk heeft gekoppeld aan de populaire Max Verstappen. Resultaat: Een mediawaarde van 8,7 miljoen euro en een overwegend positief sentiment. Twee mooie voorbeelden van bedrijven die hun merk succesvol onder de aandacht hebben gebracht met eventmarketing.

amstel gold race

Afbeelding via Arjan van Dijk

Laura Hagreis
Ongewoon