BLOG - 07/09/18 Huisstijl vernieuwing: ben jij nog up-to-date?

Logo’s en huisstijlen van merken en bedrijven veranderen. Dit gebeurt niet altijd drastisch, soms ook heel subtiel. Zo blijft het merk herkenbaar en sterk. Kijk maar naar Starbucks, Coca Cola of Google. Soms is er een bepaalde reden waarom het beter is een rigoureuze re-branding te overwegen. Waarom (en wanneer) moet je als bedrijf een huisstijl vernieuwing overwegen? 

Bedrijven maken die ommekeer niet zonder reden: er zit een gedachte achter. Bedrijven ontwikkelen zich continue, wat gepaard gaat met verschillende veranderingen. Net als met ouder worden, verander je zowel aan de binnen- als buitenkant. Het ontwikkelde bedrijfs-DNA moet óók worden doorgevoerd aan de buitenkant. Zo wordt de juiste boodschap in- en uitgeademd en krijgt de klant wat hij ziet. Je bepaalt tenslotte zelf hoe je communiceert en welk beeld de doelgroep van je heeft. Dus trek die nieuwe jas aan!

Interne redenen

Een goede huisstijl gaat jaren mee. Toch zijn er soms cruciale redenen om de huisstijl te updaten of een nieuwe te laten ontwikkelen: 

  • Bij de start van een nieuw bedrijf;
  • Bij een fusie of een overname;
  • Bij een koerswijziging;
  • Bij een naamswijziging;
  • Bij het wijzigen van de bedrijfsactiviteiten.

Externe redenen

Er kunnen ook externe redenen ontstaan die om vernieuwing van de huisstijl vragen. Met nieuwe technologieën en trends moet je constant inspelen op de veranderende omgeving. Doe je dat niet, dan sluit jouw merk niet meer aan bij de doelgroep. Het is tijd voor verandering als:

  • Het logo is slecht zichtbaar op het web.
  • Het logo niet werkt op moderne media;
  • De huisstijl de indruk wekt dat je een starter bent;
  • De huisstijl zo verouderd is dat je onprofessioneel over komt;
  • De huisstijl onzekerheid uitstraalt waardoor je klanten misloopt.

Angst voor vernieuwing

Veel bedrijven willen de stap niet nemen. Het voelt als een drempel. Je weet immers welk ontwerp je hebt, maar niet welk ontwerp je zal krijgen. Het kost weer tijd, geld en overleg. Misschien heb je de huisstijl wel ooit zelf gemaakt en zit er emotionele waarde aan. Al met al, het is toch altijd je kindje. 

Voordelen van een vernieuwde huisstijl

Toch krijg je er als bedrijf veel meer voor terug. Je nieuwe stijl spreekt namelijk jouw doelgroep aan, waardoor je de juiste klanten aantrekt. Hij is modern en bruikbaar op alle soorten online én offline communicatiemiddelen, waardoor je een sterke zichtbaarheid creëert. En hetbelangrijkste: hij straalt precies jouw identiteit uit. Zo kan je trots de toekomst tegemoet gaan. 

Ook Google verandert

Op een lijn met je missie en visie

Less is more

 

Tijdloos


 

Afbeeldingen via Mijnmarketing en Bigfish

Laura Hagreis
Ongewoon