BLOG - 31/08/18 Het belang van User Generated Content voor jouw bedrijf

User Generated Content (UGC) zorgt voor geloofwaardigheid, klantloyaliteit en interactie. Vroeger was er de lezersbrief in de krant, nu zijn er reviews en selfies. Wat is het nut van deze content?

Invloed van gelijkgestemden

UGC is content die niet door de eigenaar van een medium, maar door de gebruikers ervan gemaakt wordt. Uit onderzoek van Adweek blijkt dat 85% van de respondenten UGC invloedrijker vindt, dan gemaakte content van marketeers. Het bekijken van content van gelijkgestemden is voor een klant veel aantrekkelijker. Daarom lezen (potentiële) klanten graag reviews, voordat ze tot aankopen overgaan. UGC komt voor op allerlei manieren: van tekst tot foto en van video tot mond-tot-mond reclame. 

Deze content heeft een meerwaarde voor jouw als bedrijf. Naast een enorme kostenbesparing, biedt het ook inzicht in het gedrag van jouw klanten. Wanneer zij hun mening delen, kan jouw bedrijf zich beter identificeren met de doelgroep. Zo laat een unboxing op YouTube zien hoe jouw klant het product ontvangt, gebruikt en waardeert. 

Cases in de praktijk

Instagram is het meest gebruikte platform voor UGC. Daar maakte o.a. GoPro slim gebruik van. Dit merk riep zijn klanten op om foto’s te delen van de gemaakte avonturen. De hashtag #gopro leverde meer dan 37 miljoen Instagram kiekjes op. Ander voorbeeld: de subtiele hashtag #somethingrouge van Louboutin, die de rode onderkant van de designerschoen laat zien, leverde een engagementverhoging van 26% op. Ook volledig draaien op UGC is mogelijk. Drie miljoen thuisbakkers voorzien Smulweb van content door massaal recepten te delen, bewaren en beoordelen. Het is niet voor niets dat Jumbo heeft aangekondigd de website over te nemen.  

Bron: Instagram GoPro

Inzetten van UGC

Het geheim van UGC zit hem in de intentie van de consument om zélf iets te delen over een merk of product. Het gedrag van selfie tot social gebeurt volledig organisch. Juist het gebrek aan inmenging van de marketeer maakt het zo’n succes. Het is daarom belangrijk dat deze authenticiteit wordt benadrukt in een UGC-strategie. Niet elk merk heeft baat bij een selfie campagne. De eerste stap is het opsporen van je doelgroep. Maken ze video’s, schrijven ze reviews of delen ze een Outfit Of The Day op Instagram? Monitor verschillende kanalen en het gedrag van jouw doelgroep. Op basis van deze kennis kan je een UGC-strategie opzetten en inzetten. De klant dient ook beloond te worden, bijvoorbeeld door een mention op jouw sociale media kanalen of een winactie (tag ons en maak kans op shoptegoed).

Haken en ogen

Controle loslaten doen marketeers niet graag. De angst dat de consument een negatieve boodschap vertelt met imagoschade als gevolg, is groot. Geen angst, ook negatieve reviews bieden de kans om de goede kant van jouw bedrijf te laten zien, door er behulpzaam op in te gaan. Vergeet niet dat je niet alles klakkeloos mag delen onder het mom van user generated content. Vraag vooraf toestemming en vermeld altijd de maker van de content. Het belangrijkste is dat UGC aansluit bij jouw merk en doelgroep. Het product moet jouw doelgroep daadwerkelijk enthousiast maken. Alleen dan ontstaat er user generated content.

Claire Kemperman
Ongewoon