BLOG - 07/08/18 Nieuwe functie in WhatsApp Business

WhatsApp Business is uitgebreid met een nieuwe functie. Dankzij deze functie kunnen bedrijven makkelijker, sneller en beter communiceren met hun klanten. Wat voegt dit toe aan WhatsApp Business? Wij leggen het uit!

De gevolgen van de API

Eerder schreven we al dat we benieuwd waren naar de ontwikkelingen van WhatsApp Business. Met de app kunnen bedrijven eenvoudige berichten instellen, zoals een welkomstbericht of antwoorden op een FAQ. Toen al handig, maar met de nieuwe Application Programming Interface (API) wordt WhatsApp Business echt onmisbaar. Dankzij de API kunnen bedrijven automatische berichten instellen die veel verder rijken, zoals updates omtrent bestellingen of meldingen over vertraging. Met deze toevoeging wordt het dialoog tussen klant en bedrijf een stuk effectiever. 

Klant initieert het gesprek

Berichten mogen alleen verzonden worden naar klanten die hun telefoonnummer delen of een app-gesprek met het bedrijf zijn aangegaan. WhatsApp schrijft dat klanten op drie manieren kunnen communiceren met bedrijven: 

  • Nuttige informatie: bedrijven kunnen een verzendbevestiging versturen of leveringsinformatie. 
  • Chatten: bedrijven kunnen gebruik maken van een click-to-chat-knop. 
  • Ondersteuning: bedrijven kunnen realtime ondersteuning aanbieden om direct vragen te beantwoorden. 

Alle berichten zijn beveiligd met end-to-end encryptie en klanten kunnen bedrijven blokkeren.

Consequenties en kosten

WhatsApp wil de communicatie tussen mensen en bedrijven verbeteren. Bedrijven die er langer dan 24 uur over doen om te reageren, dienen te betalen voor een bericht. De kosten zullen variëren van 5 tot 9 dollarcent per bericht. Indien een bedrijf binnen 24 uur reageert, is het gebruik gratis (bron). 

Voordelen van WhatsApp Business

11,5 miljoen Nederlanders maken gebruik van WhatsApp, waarvan 8,3 miljoen dagelijks (bron). Doordat de app zo is ingeburgerd, is het voor bedrijven een ideaal platform om te connecten met de doelgroep. Daarbij is het een gemakkelijk middel voor bedrijven om in te zetten. Het Business acount wordt toegewezen aan een telefoonnummer, hierdoor kunnen meerdere werknemers het WhatsApp account beheren. Voor extra inzicht zijn er statistieken te bekijken. De statistieken weergeven hoeveel berichten er zijn verzonden, afgeleverd, gelezen en ontvangen. 

Maakt jouw bedrijf al gebruik van WhatsApp Business?

Claire Kemperman
Ongewoon