BLOG - 03/08/18 Komkommertijd: zo pluk je er de vruchten van

In de komkommertijd zie je nauwelijks relevante berichten voorbijkomen op sociale media. Veel bedrijven lopen leeg en zijn daarom minder bezig met (content)marketing. Maar is dat anno nu wel zo verstandig? Wij delen vier tips om alles uit de zomer te halen.

1. Minder adverteerders, dus lagere kosten

Hoe minder concurrentie, hoe goedkoper de advertentie. Veel bedrijven beëindigen hun campagnes of gaan voor de laagste CPC-prijs. Reden genoeg om een zomergerelateerde campagne op te zetten. Het is het uitstekende moment om relevante producten, zoals dagjes uit of musthaves voor op reis, te promoten. Zorg voor een juiste inhaker met het seizoen en je product.

2. Speel in op smartphone gebruikers

De smartphone is op vakantie onmisbaar. Sterker nog: mensen nemen liever hun telefoon mee op vakantie, dan hun partner (bron). De smartphone wordt het vaakst gebruikt voor: 

1. Korting
2. Plattegrond
3. Weersvoorspelling
4. Fotografie
5. Sociale media

Maak jouw website daarom responsive en speel in op deze micro-momenten. Verzorg een kortingscode, update Mijn Bedrijf op Google en speel in op voice-search zoekopdrachten.

3. Sociale media gaan mee op vakantie

Bijna 50% van de Nederlanders heeft last van FOMO, oftewel de angst om iets te missen. Om die reden lezen en sharen mensen massaal content. Maak daarom gebruik van sociale media monitoring. Gebruik bijvoorbeeld Hootsuite om te zoeken en te filteren op jouw trefwoorden, hashtags en locaties. Zo kom je gemakkelijk te weten wat mensen zeggen over jouw merk of branche. Als bedrijf is het van belang om op die user generated content in te spelen. Tip: dit is ook een handig hulpmiddel om de concurrentie in de gaten te houden! 

4. Evergreen content

Actualiteit is belangrijk, maar zodra de sensatie voorbij is, wordt het vaak vergeten. Zonde van de tijd, energie en geld die je hieraan besteedt. Investeer liever in het schrijven van evergreen content. Hierin staat basisinformatie die een lange periode relevant is voor je doelgroep. Dit zijn bijvoorbeeld artikelen waarin de grondbeginselen worden beschreven die nodig zijn om andere informatie te begrijpen. Heb je geen inzicht in deze basisbehoeftes? Doe onderzoek via Ads en bekijk zoekopdrachten van je bezoekers in Search Console. 

Gebruik deze tijd tevens om kritisch te kijken naar je strategie. Ben je tevreden met je content, sluit de huisstijl nog wel aan en heb je voldoende personeel om je doelstellingen te bereiken? Zo niet, dan is dit het moment om een andere koers te varen. Ondanks de hoge temperaturen is het zonde om een siësta te houden.

Claire Kemperman
Ongewoon