BLOG - 27/07/18 Flexibiliteit van de huisstijl

Je huisstijl draagt je merkidentiteit uit. Elementen van je huisstijl terug laten komen in je marketingactiviteiten, zorgt voor herkenbaarheid en brand building. Maar moet een huisstijl overal exact hetzelfde zijn?

Wil is wet 

De huisstijl van een bedrijf is als een grafisch wetboek. Een verzameling dichtgetimmerde regels, waaronder geen beding van mag worden afgeweken. Kleurgebruik, logotoepassing, fontkeuze en lay-out worden tot op de millimeter nauwkeurig bepaald, met als doel om consistent naar buiten te treden en zo herkenbaar mogelijk voor de dag te komen. Zowel in beeld als in tekst, want ook de tone-of-voice is medebepalend voor je uitstraling. Taal verbindt of verbreekt. Wordt er je of u gebruikt? Gaan we voor hot and happening of voor zakelijk en formeel? De huisstijl bepaalt.

Druk op de huisstijl

Maar vaak wordt vergeten dat de huisstijl dient te matchen met offline én online media, waarin verschillende regels gelden. Een huisstijl die matcht bij een flyer, past niet per se bij een Facebookadvertentie. Wat offline werkt, werkt niet altijd online. Daarnaast zijn offline en online in handen van verschillende afdelingen. Waar de grafisch ontwerper zich ontfermt over offline, ligt het online gedeelte vaak bij de online content creator. Bij de laatste worden de taken steeds breder, zoals het kiezen en opmaken van beeldmateriaal. Hierdoor ligt het bewaken van de huisstijl niet meer alleen in handen van de vormgever, waardoor de continuïteit van de huisstijl verder onder druk komt te staan.

Focus op coherentie

Is het daarom nog wel verstandig om van een huisstijlhandboek een dikke pil te maken met absolute regelementen? Moeten we ‘m volledig in beton gieten of er nieuw licht op laten schijnen, nu de huisstijl van toepassing is op zoveel meer media en afdelingen dan tien jaar geleden? Wendy Bolhuis claimt in Marketing Rendement dat de focus dient te liggen op coherentie: “Merkdragers hoeven niet meer precies dezelfde visuele opmaak te hebben, zolang elke drager maar hetzelfde aanvoelt, dezelfde kernboodschap overbrengt en daarmee bijdraagt aan het uitdragen van het merk.” Het creëren van een eenduidige merkbeleving is een uitdaging, vooral omdat online en offline andere regels kennen. Voor beide geldt dat consistentie belangrijk is voor de herkenbaarheid. Maar in een tijd waarin mensen worden overspoeld met advertenties, is het ook cruciaal om op te vallen.

Coherentie in de praktijk

Ter illustratie de speciaalbieren van Brouwerij 't IJ. Het stramien van het etiket wordt trouw gevolgd, maar elk flesje heeft zijn eigen look and feel. Brouwerij 't IJ weet met weinig consistentie, zoveel mogelijk coherentie te creëren. 

Gebruik de komkommertijd daarom door eens kritisch te kijken naar je huisstijl. Signaleer je enige mate van creatieve vrijheid of overheerst er monotonie? Het is belangrijk dat er synergie heerst en dat de juiste boodschap wordt uitgedragen (als het kan met een beetje flexibiliteit).

Claire Kemperman
Ongewoon