BLOG - 12/07/18 De impact van aandacht

Ben je wel een echte Hollander als je dit jaar nog niet hebt gebarbecued? Afgelopen vrijdag was het zover bij Ongewoon: de beruchte zomer BBQ. Ondanks dat er bij het WK geen oranje was te bekennen, was het in Deventer oer-Hollands genieten. De briketten gloeiden, de tuin vulde zich met rook en de bierflesjes werden gretig geopend. 

Het braden van een goed stuk vlees op een paar hete kolen, vereist nogal wat ervaring en geduld. Anders eindig je met zwarte speklappen die alleen nog te eten zijn met liters Remia saus (onze ervaring daarmee lees je hier). Barbecueën dankt zijn charme met name aan de sfeer eromheen. Rond het vuur staan de tuinstoelen uitgeklapt, zijn de biertjes koud en wordt er meer eten op tafel gezet dan een weeshuis op kan eten. Het gaat om de aandacht, het moment van samenzijn en de tijd die we voor elkaar nemen. Uiteraard onder het genot van een flesje Heineken, voetbal en een flinke hamburger waar de mayonaise vanaf druipt.

‘Aandacht maakt alles mooier’

Deze slogan van IKEA was hier zeker van toepassing. De barbecue werd een succes door de aandacht die eraan werd besteed. Voorafgaand werden dieetvoorkeuren gevraagd (ondanks dat geen enkele man op kantoor calorieën telt) en alles werd tot in de puntjes verzorgd. Aan ieders wensen en voorkeuren werd gedacht, zodat niemand vertrok met een lege maag. Dankzij deze aandacht en moeite werd de avond onvergetelijk, en niet alleen vanwege de nodige borrels.

Dat bracht me aan het denken: zoveel aandacht als we hadden voor onze zomer BBQ, zo weinig aandacht hebben grote webshops soms voor hun klanten. Dat is bijzonder, gezien de vele interactieve media die er zijn. Communicatie van bedrijven is vaak nauwelijks tweezijdig en bestaat bijna volledig uit zenden. Je wordt overspoeld door de hoeveelheid informatie, inspiratie en aanbiedingen. De persoonlijke aandacht voor de consument verzwakt. Dankzij big data van grote platformen is het niet nodig om te connecten met de klant. Zijn diepste verlangens zijn terug te vinden in de statistieken. Trigger deze verlangens met een uitgebreide marketingcampagne en onontkoombare retargeting, et voila!

De groten tegen de kleinen

Kunnen kleine online retailer het winnen van de grote webshops, door wél in te zetten op extra aandacht? Of zijn prijzen en gratis verzending de echte triggers voor een aankoop? Rob Beemster ziet het somber in. Hij predikt in Adformatie dat het starten van een eigen, kleine webshop niet zo verstandig is. Marktplaatsen zoals Bol en Amazon bereiken meer klanten en zorgen voor meer omzet. Je kan immers beter tien keer €0,10 cent verdienen dan één keer €1. Als zelfstandige webshop maak je op dat gebied minder kans dan de grote marktplaatsen. Consumenten kopen op basis van prijs, aanbod en idealiter gratis verzending. Beloftes die de grote jongens gemakkelijk kunnen waarmaken.

Toch heerst er een kracht in eigen, onafhankelijke webshops, die niet te onderschatten is. Een webshop is jouw brand. Het opbouwen van jouw merkidentiteit speelt zich af op je eigen platform, dus jij bepaalt hoe je als merk naar buiten treedt. Je bepaalt je eigen huisstijl en assortiment en kunt deze exact aan laten sluiten op jouw doelgroep. Wat heeft een potentiële webshop dus wel? Alle touwtjes in handen. Meespelen met de grote jongens kost niet alleen commissie, maar ook data. Met een kleine webshop run je een eigen bedrijf zoals jij het wilt, zonder ziel en data te verkopen aan grote marktplaatsen.

Neem als kleine speler dus een voorbeeld aan de Ongewoon barbecue. Speel in op diverse voorkeuren met allerlei hapjes, vervul behoeftes door het bier ijskoud te zetten en vervul wensen door het WK op te zetten.

 

Claire Kemperman
Ongewoon