BLOG - 02/07/18 Inspelen op cruciale micro-momenten

Op elke plek en op elk moment kan je inspiratie en informatie vinden met je smartphone. Als merk is het belangrijk dat je op die momenten naar voren komt. Hoe? Door in te spelen op micro-momenten. 

Wat zijn micro-momenten

Een micro-moment is een kleine, maar belangrijke stap die plaatsvindt voor de aankoop. Het is een moment waarop een (potentiële) klant een behoefte wil vervullen met zijn smartphone. Deze behoefte kan zich uiten in het zoeken naar inspiratie, vermaak of informatie. Volgens Think with Google zijn er grofweg vier micro-momenten:  

  • Ik wil iets weten
    Dit is het eerste moment in de customer journey. De consument is getriggerd door een product of dienst en wil meer informatie of inspiratie. Die kan bijvoorbeeld worden aangeboden met een handige blog of een creatieve afbeelding op Pinterest. In deze stap wil je inspireren én informeren.
  • Ik wil dit nu
    Lokale zoekopdrachten zijn hierbij erg populair. Keywords met ‘in de buurt’ of een locatie zijn dit jaar verdubbeld in zoekvolume. Belangrijk is om local SEO toe te passen. Benoem de stad en omliggende gebieden om goed gevonden te worden.
  • Ik wil dit kopen
    Hét cruciale moment waarop de consument een aankoop wil doen. Dankzij diverse toepassingen, zoals de shopping opties van Facebook en Instagram, is het op vele kanalen mogelijk om producten aan te bieden. Belangrijk is dat de klant direct op de goede landingspagina terecht komt, zodat hij slechts een klik verwijderd is van het product dat hij wil.
  • Ik wil dit doen
    Een punt waarop de consument meer informatie nodig heeft. Dit zijn momenten voor of na aankoop van een product. Zorg voor een goede productomschrijving en behulpzaam klantcontact.

Hoe speel je in op micro-momenten

1: Breng de doelgroep in kaart 
Pas als de doelgroep duidelijk is, kan er ingespeeld worden op micro-momenten. Immers, als je weet hoe klanten zoeken naar je product of dienst, kun je de customer journey in kaart brengen. Dit kan met behulp van een doelgroeponderzoek, het opzetten van een buyer persona of het analyseren van statistieken.

2: Wees er op tijd bij
Bedenk mogelijke micro-momenten. Zo kan een klant op zoek zijn naar manieren om te ontspannen na een dag werken. Een webshop met thee zou hierop in kunnen spelen door een categorie 'cafeïnevrije thee' te maken of door een blog te schrijven over rustgevende theemelanges. Ook een goed voorbeeld is het YouTube kanaal van Gamma met allerlei klusvideo's. Ideaal voor en na de aankoop van klusproducten. De video 'bestrating aanleggen' is meer dan 300.000 keer bekeken.

3: Optimaliseren en bijsturen
De volgende stap is het optimaliseren van content. Niet alleen op het gebied van SEO, maar ook qua gebruiksvriendelijkheid en aantrekkelijkheid. Het gaat niet per se om het aanbieden van een product, maar om het informeren en helpen van de klant. Wel is het belangrijk om het aankoopmoment zo duidelijk mogelijk te maken met een duidelijke call-to-action. Een behoefte om te kopen is vaak een impulsmoment. Daarom is het van belang om hier op tijd bij te zijn. 

Inspelen op micro-momenten is een proces van opstellen, analyseren en bijsturen. Houd daarom de statistieken goed in de gaten. Wat in de zomer een micro-moment is, hoeft dat in de winter niet te zijn. Zorg daarom regelmatig voor een update van de content.

Hippe marketingterm of daadwerkelijk nuttig?

Winkelen is een ‘paradox of choice’. De consument heeft zoveel keuze dat hij niet kan kiezen. Er zijn talrijke opties, mogelijkheden en uitvoeringen. Door aanwezig te zijn in de eerste stappen naar de aankoop met relevante content, ondersteun en informeer je de consument. Het inspelen op micro-momenten is een kleine moeite met een groot gebaar. 

Claire Kemperman
Ongewoon