Een vraag stellen aan je telefoon en dan ook nog antwoord krijgen? Dat kan met voice search. Hierbij spreek je jouw zoekopdracht uit en je telefoon zoekt het antwoord. Hoe zorg je ervoor dat jouw content wordt opgepikt door voice search? Wij delen vijf tips!
Wat is voice search?
Googelen door iets uit te spreken in plaats van te typen. Het is hot en happening. Voice search wordt vooral gebruikt op de smartphone apps Siri of Cortana. Ook apparaten met voice search zijn razend populair. Google’s Home is dit jaar al 3,2 miljoen keer(!) over de toonbank gegaan. Dankzij voice search krijg je binnen enkele seconden hét antwoord op je vraag. Het is snel, makkelijk en handsfree.
Populariteit van spraakopdrachten
Voice search klinkt als iets uit een science fiction film. Toch heeft deze zoekfunctie de toekomst. Sterker nog: er verschijnen steeds meer apparaten met spraakactivatie. Een aantal cijfers:
Voice search maakt het dagelijks leven makkelijker, aldus de respondenten van Think with Google. Dankzij spraakopdrachten kunnen zij gemakkelijk multitasken en eenvoudiger informatie verkrijgen. Ze gebruiken de toepassing voor productinformatie, tips om het leven makkelijker te maken en om up-to-date te blijven van evenementen en lokaal nieuws.
Under construction
Voice search is nog volop in ontwikkeling, waardoor er ook een aantal nadelen aan kleven. Zo was er laatst een bug bij Amazon Alexa. Het bleek dat het apparaat privé gesprekken doorlekte. Dit gebeurde niet alleen bij Alexa, ook Google Home had last van deze bug. Daarnaast verstaan de apparaten alleen Engels. Of daar ook ‘steenkolenengels’ onder valt, is nog onduidelijk.
Optimaliseren voor voice search
Waar je bij een uitgetypte zoekopdracht een hele reeks antwoorden voor je ziet, is dat anders bij voice search. Veel voice search apparaten, waaronder Siri, geven maar één antwoord op de vraag. Daarom is het extra belangrijk om content voor zoekmachines te optimaliseren. De strijd om de eerste plaats in de zoekresultaten is nog belangrijker dan voorheen.
Dat is lastig, want een zoekopdracht is anders wanneer deze wordt uitgesproken. In plaats van korte en krachtige keywords, worden er lange zinnen gebruikt in informele taal. Hoe speel je hierop in?
Conclusie: inspelen op voice search?
Voice search is nog niet helemaal geïntegreerd, maar zeker upcoming. Je hoeft niet het gehele marketingplan om te gooien om hierop in te spelen. Doe een nieuw zoekwoordenonderzoek, focus op lokale zoektermen en investeer in Bing. Zo maak je spraakmakende content.
Claire Kemperman
Ongewoon