BLOG - 13/06/18 Offline communicatie zorgt voor bereik op Facebook

Is offline communicatie dood? Dacht het niet! Offline media zijn juist cruciaal voor brand awareness. Bij Ongewoon wisten we dit allang en nu is het bevestigd door onderzoek. Wat blijkt? Offline communicatie stimuleert juist het engagement van consumenten met merken op Facebook, aldus UvA en DAN DNA.

Onderzoeksopzet
In het onderzoek is geanalyseerd welke effecten offline communicatie hebben op het consumer engagement met Facebook-merkpagina’s. Dit onderzoek is baanbrekend, omdat er is gekeken naar meerdere elementen. Zo is er gekeken naar diverse soorten consumer engagement (organisch bereik, viraal bereik en likes) en verschillende soorten offline media (TV, radio, kranten, tijdschriften, vakbladen en out-of-home). De vraag luidde: ‘Welk effect hebben offline marketingactiviteiten op het succes van Facebook-merkpagina’s?’

Effect van offline communicatie
Offline uitingen hebben een positieve invloed op het organische bereik van Facebook-merkpagina’s. Dat komt omdat het de eerste - en misschien wel de belangrijkste - stap is in de customer journey: awareness. Dankzij bijvoorbeeld buitenreclame komt de klant op een ongedwongen manier in contact met jouw merk. Daarnaast zorgt communicatie op tv voor viraal bereik. Uit het onderzoek blijkt dat diverse vormen van offline communicatie zorgen voor organisch en viraal bereik. Dit bereik heeft indirect een grote invloed op het aantal likes op de Facebook-merkenpagina’s. 

Hoe zit het met online media?
Online media zijn niet onbelangrijk in dit onderzoek. Facebook-advertenties zorgen voor de meeste Facebook-likes. Niet geheel onverwacht: alles gebeurt immers op één platform. Als een potentiële klant een tijdschrift leest, pakt hij niet gauw zijn telefoon erbij om de pagina te liken. Daarnaast zijn online media een goed middel als het doel is om viral te gaan. Facebook zorgt hierbij voor het beste resultaat op je Facebook-merkpagina in tegenstelling tot offline communicatie.

Online en offline combineren
Is het nu het één of het ander? Nee. Juist een marketingmix van online- en offline wordt aangeraden. Adverteren in verschillende facetten van offline media triggeren verschillende vormen van consumer engagement. Het ligt aan het doel van de campagne. Als het doel naamsbekendheid is, dan is print of display advertising een goede manier om awareness te creëren. Als de campagne een concrete actie moet opleveren, dan is een gebruiksvriendelijke website en aantrekkelijke social media strategie belangrijker.  

Door beide vormen te combineren, zorg je voor synergie. Herhaling is belangrijk. Zo kan een potentiële klant offline en online de boodschap tegenkomen. Hierdoor is de impact groter dan wanneer deze slechts door één kanaal wordt weergeven. Kies dus voor een goede afstemming en kies daarmee voor the best of both worlds.

Het gehele onderzoek nalezen? Deze is gratis in te zien via How advertising in offline media drives reach of and engagement with brands on Facebook.

 

Claire Kemperman
Ongewoon