NIEUWS - 26/04/18 Vero, hét nieuwe social media platform?

Facebookmoe? Dan is Vero misschien wel de oplossing! Deze nieuwe social media app doet het namelijk net effe anders. Wij vertellen je wat dit nieuwe sociale platform inhoudt en wat de mogelijkheden zijn.

Vero
De app bestaat al sinds 2015 maar is nu pas in opkomst. Het social media platform onderscheid zich door geen advertenties te verkopen en door geen gebruik te maken van algoritmes. Dit is dan ook de reden dat Vero zijn platform ‘True Social’ noemt. Een app die ‘Less social media’ biedt en ‘more social life’.

Vero kan gezien worden als een mix tussen Facebook en Instagram. Het biedt niet alleen de mogelijkheid om foto’s en video’s te delen. De gebruikers kunnen hun volgers ook bepaalde films, series, boeken of muziek aanbevelen. Het profiel bestaat uit een Instagram likeable feature: een overzicht van verschillende lijsten met foto’s, muziek en films en series die je hebt gedeeld. De app is voorlopig nog gratis aan te schaffen voor iOS en Android, maar in de toekomst zullen nieuwe gebruikers volgens de geruchten moeten betalen voor de app. 

Content sharen
Vero maakt net als andere social media platformen gebruik van hashtags. Door op deze hashtags te klikken is het mogelijk om inspiratie op te doen bij mensen die tevens content gedeeld hebben met deze hashtag. Mits ze de content openbaar hebben gemaakt. 

Het onderscheidene aspect van Vero is dat je op verschillende manieren kunt connecten met anderen. Zo kun jij ze volgen zonder dat ze jou hoeven te volgen, maar het is ook mogelijk om een vriendschapsverzoek te versturen. Vero maakt onderscheid in kennissen, vrienden en close friends. Hierdoor is het mogelijk om per post te bepalen wie het bericht te zien krijgt. Zo kun je berichten delen met al je volgers en bepaalde posts alleen met vrienden delen. 

Dislikes
Nadelen zijn er helaas ook. De app blijkt niet altijd te werken. Zo ligt de server er vaak uit en krijgen gebruikers soms errors te zien wanneer zij iets willen posten. Ook blijkt het lastig te zijn om je Vero-account weer te verwijderen als je het eenmaal hebt aangemaakt.

Tot nu toe lijken er, afgezien van influencers die nu heel makkelijk hun berichten toe kunnen spitsen per doelgroep, nog weinig bedrijven actief gebruik te maken van dit nieuwe social media platform. Dit komt omdat het niet mogelijk is om een speciaal bedrijfsaccount of zakelijk account aan te maken op Vero. Een profiel op Vero biedt bedrijven dan ook weinig inzicht in hun volgers en de posts die ze verspreiden. Zo is niet te meten wat voor bereik een post heeft gerealiseerd en wat de doelgroep is die jou volgt. Ook is het niet mogelijk om een advertentie te plaatsen. Het is dus zaak om inspirerende content te delen.

Of dit dé opvolger van Instagram en Facebook is, moet nog blijken. Wij houden het in ieder geval in de gaten. 

Thalita Hauptmeijer
Ongewoon