BLOG - 18/04/18 Geef je merk een stem

Hoe jij als merk naar de consument communiceert, is bepalend voor de merkbeleving. Een identiteit is bijvoorbeeld visueel sterk wanneer ook zonder logo genoeg look ‘n feel over is om te laten zien wie je bent. Dit geldt ook voor de taal van je merk. Wij vertellen je waarom de tone of voice voor je merk zo belangrijk is.

Persoonlijkheid meegeven aan je merk
Tone of voice is een van de meest krachtige en flexibele instrumenten om uitdrukking te geven aan de persoonlijkheid van je merk. Dit komt voort uit het DNA van je bedrijf, is een vertaling van de bedrijfscultuur en wordt bepaald door de mensen achter het merk. De kernwaarden van jouw organisatie moeten dan ook altijd in elke communicatieve uiting tussen de regels door gelezen kunnen worden. Om je merkidentiteit leven te geven, is het hierbij zaak om jouw waarden persoonlijk en dicht bij het bedrijf te houden en deze op dezelfde manier te presenteren naar de buitenwereld.

Het onderscheid jij je van de concurrentie?
Alle medewerkers van je bedrijf praten en schrijven over of namens de organisatie. Klanten leren je dan ook door jouw taalgebruik kennen. Wie zich niet kan onderscheiden met zijn dienstverlening of producten, kan zich onderscheiden met taal. Tone of voice biedt kansen voor onderscheidende communicatie en een unieke plek in de markt.

Het opbouwen van vertrouwen
Mensen zijn gemakkelijker geneigd van je te houden als ze je (her)kennen. Daarom is het zaak om vertrouwen op te bouwen bij je (toekomstige) klanten. De beste manier om dit te doen is regelmatige interactie, die consequent en langdurig toegepast wordt.

Beïnvloed de klantervaring
Met taal breng je meer over dan alleen de letterlijke boodschap. Wanneer er tekst wordt geschreven, wordt er gebruik gemaakt van leestekens, interpunctie en formulering. Door je woorden zorgvuldig te kiezen, kun je ervoor zorgen dat jouw tekst het gewenste effect heeft. Tevens geef je de ontvanger ook een bepaald gevoel, dat bij het lezen van de tekst meegegeven wordt. Zo klinkt ‘Pas dit even voor mij aan.’ anders dan ‘Zou jij zo vriendelijk willen zijn om dit voor mij aan te passen?’. Hierbij geldt het wederkerigheidsprincipe van Cialdini: als je mensen vriendelijk benadert, voelen ze de natuurlijke aandrang om vriendelijk terug te doen door aan anderen te vertellen, dat zij ook bij jou moeten zijn.

Een positieve klantervaring bij elke interactie moet dan ook altijd het doel zijn. Dit geldt voor elke interactie, zowel goed als slecht nieuws. Wanneer dit doorgevoerd wordt, worden jouw klanten echte ambassadeurs van jouw merk!

Wij zijn sterk in het geven van een stem aan jouw merk. Wil jij ook een krachtige tone of voice? Neem dan contact met ons op! We bespreken het graag onder het genot van een kop koffie.

Thalita Hauptmeijer
Ongewoon