BLOG - 23/03/18 Boeien en binden met Pinterest

Pinterest, een broedplaats voor recepten, DIY-handleidingen, modetrends, interieurinspiratie en meer. Het platform is voor velen de eerste plek om op zoek te gaan naar nieuwe producten en ideeën, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau ComScore. Wij leggen uit welke mogelijkheden deze populaire site ook voor adverteerders in petto heeft.

Adverteren op Pinterest
Met een bedrijfsaccount is het voor organisaties al langere tijd mogelijk om met Pinterest hun merkwaarden te uiten en bepaalde associaties aan zich te koppelen. Maar binnen niet al te lange tijd is het voor organisaties ook mogelijk om te adverteren op Pinterest. 

In de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk bestaat deze mogelijkheid al. Hier kunnen organisaties ‘promoted pins’ plaatsen. Deze worden weergegeven tussen de zoekresultaten en de ‘category feed’ van Pinterest-gebruikers. Net als op andere sociale media als Facebook en Instagram, kunnen ze worden gericht aan de doelgroepen die voor organisaties interessant zijn. Ondertussen heeft Pinterest al verschillende vormen van promoted pins ontwikkeld, zoals bijvoorbeeld de ‘cinematic pins’: filmpjes die afspelen zodra er gescrold wordt.

Enorme potentie
Wij worden enthousiast van nieuwe, creatieve wegen voor online marketing en vinden de ontwikkelingen bij Pinterest dus zeer interessant. Vooral ook door de enorme potentie van het platform. De site kent iedere maand twee miljoen gebruikers. De concurrentie is nog niet zo hoog, waardoor de advertentiekosten een stuk lager zijn dan die van vergelijkbare platformen. Bovendien heeft de site nauwkeurige kennis over de voorkeuren en interesses van iedere gebruiker. Dit biedt kansen voor zeer specifieke segmentatie om precies de juiste doelgroep te bereiken. 

Mooie kansen
Voor veel merken liggen er dus mooie kansen op Pinterest. Of de site ook iets is voor jouw bedrijf, is onder andere afhankelijk van jouw specifieke doel en de boodschap die je met jouw content wil overbrengen. De visuele insteek van Pinterest vraagt ook om een bepaalde vorm van content en stelt voorwaarden aan de manier waarop deze gemaakt moet worden. 

Het is nog niet bekend wanneer de advertentiemogelijkheden van Pinterest ook in Nederland worden uitgerold. We houden de ontwikkelingen in de gaten!

Febe Homrighausen
Ongewoon