NIEUWS - 15/01/18 Facebook heeft engagement bait beet

Taggen, sharen, liken en comments geven. Dat is wat ons tegenwoordig steeds vaker gevraagd wordt door bedrijven, die zogenoemde engagement bait technieken gebruiken in hun posts.

Engagement-wattes?
Om de content op Facebook zo relevant mogelijk te houden, probeert het social media kanaal al enige tijd posts met clickbait en nepnieuws te verwijderen. Dit gaat nu ook gelden voor posts met zogenoemde engagement bait technieken. Dit zijn posts waarin wordt gevraagd om likes, shares en comments. Het is de ideale manier voor organisaties om interactie te krijgen op hun content. Ze creëren hierdoor een groter bereik en binden dus meer fans aan hun organisatie.

Verschillende vormen
Er zijn verschillende manieren om engagement bait toe te passen:

  • React baiting: er wordt hierbij gevraagd naar een specifieke actie. Denk hierbij aan het liken als je het ergens mee eens bent.
  • Share baiting: dit zijn posts die je moet delen, bijvoorbeeld om iets te kunnen winnen.
  • Tag baiting: hierbij wordt gevraagd om vrienden te taggen in een reactie op een bericht.
  • Comment baiting: bij deze posts wordt gevraagd om een reactie achter te laten.
  • Vote baiting: hierbij wordt gevraagd om te stemmen met bijvoorbeeld een ‘like’ of een ‘love’.

Het prikkelt de contentstrategen onder ons
Binnenkort word je zelfs bestraft met verminderd bereik van je content, wanneer je gebruik maakt van deze technieken. Als jouw content eenmaal is betrapt op engagement bait, dan heeft ook jouw content zonder engagement bait hieronder te lijden. Het is dan ook niet meer mogelijk om met bovenstaande technieken handig gebruik te maken van het Facebook-algoritme, dat interactie en betrokkenheid beloont met een extra groot bereik.

Volgens Facebook ervaren de gebruikers van het platform engagement bait vaak als spam en dat zorgt voor een negatieve ervaring bij het gebruik ervan. Het is dan ook niet vreemd dat Facebook deze techniek wil aanpakken. De focus gaat nu liggen op de vraag en behoefte van je doelgroep. Interactie en bereik moet je nu dus verdienen met goede content. Want content maken kan (bijna) iedereen, succesvolle content maken is een vak apart. 

THALITA HAUPTMEIJER
Ongewoon