NIEUWS - 04/01/18 Marketingtrends voor 2018

Nieuw jaar, nieuwe trends. Zo ook voor ons lievelingsvak marketing! En als online marketeers willen we natuurlijk altijd inspelen op de laatste ontwikkelingen. We hebben drie trends voor je op een rij gezet.

1. Location based marketing
Location based marketing (LBM) is een trend die zich dit jaar doorzet. De techniek van tegenwoordig maakt het mogelijk om de locatie van jouw doelgroep steeds beter in kaart te brengen. Location based marketing maakt gebruik van de locatie van je doelgroep door contact te leggen op een voor hen relevante tijd en plaats. Denk hierbij aan het versturen van push-berichten met kortingsbonnen voor oordoppen wanneer je het Amsterdam Dance Event bezoekt. Op die manier wordt er een brug geslagen tussen de online en offline wereld.

Location based marketing maakt gebruik van WiFi en GPS-signalen om de gebruiker te lokaliseren. Er moet daarom rekening gehouden worden met privacyrechten. De gebruikers moeten apps toestemming geven om hun locatie te mogen gebruiken. Per 25 mei 2018 geldt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in heel Europa. Deze wetgeving breidt de privacyrechten uit en versterkt deze. Zo moeten organisaties aan nieuwe voorwaarden voldoen om geldige toestemming te krijgen van mensen om hun persoonsgegevens te verwerken. 

2. Direct klantcontact
De klant is altijd en overal online en verwacht dit ook van de bedrijven bij wie hij producten of diensten afneemt. Het contact tussen bedrijf en consument moet daarom sneller, directer en laagdrempeliger. Direct chatcontact is dan ook een trend die zich verder zal ontwikkelen. Denk hierbij aan WhatsApp; met 10,9 miljoen gebruikers is dit de populairste app in Nederland. Veel bedrijven maken daarom ook steeds meer gebruik van WhatsApp als communicatiemiddel.

Deze directe communicatiestijl via zowel social media als WhatsApp schept echter ook de verwachting dat de responstijden sneller zijn en dat er een mogelijkheid is om een echt gesprek aan te gaan met het bedrijf. Daarom zijn chatbots aantrekkelijk voor bedrijven met veel klanten. Chatbot-software simuleert een menselijke gesprekvoering. Het is een automatische reactie, maar de tone of voice is altijd persoonlijk, beleefd en beschikbaar. 

3. Ephemeral marketing
Ephemeral content staat voor content die verdwijnt nadat het bekeken is of maximaal 24 uur online heeft gestaan. Snapchat is een voorbeeld hiervan. Deze nieuwe vorm van marketing is niet opdringerig, maar versterkt het gevoel van exclusiviteit. Het fenomeen ‘fear of missing out’ maakt deze vorm van marketing populair. Behalve Snapchat, hebben ook Instagram en Facebook met hun stories een vergelijkbare social tool opgezet. De stories verschijnen niet automatisch op de tijdlijn en de gebruiker moet zelf altijd op de story klikken. Desondanks worden de verhalen op Instagram massaal bekeken. Niet pushen, maar de nieuwsgierigheid triggeren met verdwijnende content dus. Dat ephemeral marketing steeds meer conversiegericht wordt, is een boeiende trend in de marketing. De gesponsorde stories op Instagram en Snapchat nemen toe. Maar het is een uitdaging een sterke boodschap te combineren met snelle en prikkelende content.

THALITA HAUPTMEIJER
Ongewoon