NIEUWS - 05/12/17 Online marketing heeft de voorkeur

Scrollend door je tijdlijn op social media kanalen zoals Facebook, vind je tussen de verhalen van je vrienden door, de ene advertentie na de andere. Logisch, want tegenwoordig is het voor een bedrijf erg gemakkelijk om online een advertentie te plaatsen. Facebook domineert, samen met onder andere Google, de online advertentiemarkt. Deze manier van adverteren is niet meer weg te denken uit de huidige samenleving. Maar hoe komt het dat bedrijven tegenwoordig meer adverteren via het internet dan via de traditionele media?

Reclame-inkomsten van televisie dalen.
Afgelopen week kwam in het nieuws dat reclame-inkomsten van televisie teruglopen. Zo zegt mediagigant en eigenaar van mediabedrijf Talpa, John de Mol, hierover: “We hebben te maken met een markt die zich snel ontwikkelt en nog sneller verandert. Omdat we meer, vooral op technisch vlak, kunnen. Maar ook zeker omdat mensen meer willen, op het moment en op het scherm dat ze zelf kiezen.”

Ook de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) merkt dat de reclame-inkomsten blijven dalen. Dat die daling sneller en sterker is dan verwacht, komt volgens hen omdat de adverteerders er steeds vaker voor kiezen om op internet hun waar aan de man te brengen en televisie en andere traditionele media links laten liggen.

Voordelen van online adverteren
Wat zijn nu de beweegredenen voor de zakelijke markt om meer online te adverteren in plaats van te adverteren via media, zoals print, radio en televisie? Online adverteren heeft veel voordelen ten opzichte van de traditionele media. Hieronder staan de voordelen.

Specifieke doelgroep
Een voordeel van adverteren op social media is bijvoorbeeld dat de advertenties getoond worden aan een specifieke doelgroep. Door targets in te zetten krijg je de regie in eigen handen om de juiste mensen je boodschap te laten zien. Je hoeft hierbij niet zelf te investeren in het verkrijgen van data, Google en andere sociale media beschikken namelijk al over deze gegevens. Hier mag jij als bedrijf gebruik van maken. Traditionele media beschikken niet over dit voordeel, waardoor je onnodige advertentiekosten maakt.

Je eigen budget bepalen
Wanneer je online adverteert, ben je niet gebonden aan een vast tarief. Dit in tegenstelling tot traditionele media. Online bepaal je zelf hoe groot je budget is, dat je aan je campagne besteedt. Per dag stel je een vast bedrag in. Wanneer het budget op is, stopt de promotie. Hierdoor krijg je geen onverwachte kosten.

Achtergrondinformatie
Via mediakanalen zoals krant of televisie, is het erg lastig te meten wat jouw advertentie teweeg heeft gebracht. Online heb je snel en gemakkelijk inzicht in allerlei statistieken. De informatie die hieruit af te lezen is, kan gebruikt worden om de prestaties van de advertentie te beoordelen en eventueel te verbeteren.

Simpel verbeteren
Het voordeel van online adverteren is dat je de targets direct en gemakkelijk aanpast. Dit is een tool die de traditionele media niet biedt. Je kunt de strategie dus bijstellen, als blijkt dat de gewenste resultaten niet behaald worden.

Tegenreactie televisiewereld
Het mediabedrijf van John de Mol wil crossmediale oplossingen aanbieden aan bedrijven. Hiermee willen ze een sterk alternatief bieden voor giganten als Google en Facebook en een reactie geven op de dominerende online advertentiemarkt.
De NPO maakt komend jaar nog gebruik van het reservepotje, maar dat is daarna leeg. Minister voor Media, Arie Slob, gaat daarom snel met de omroepen bespreken hoe zij hun inkomsten op peil gaan houden. 

THALITA HAUPTMEIJER
Ongewoon