NIEUWS - 16/12/16 Ze zijn stronteigenwijs. Maar dat zijn wij ook

In acht jaar tijd is de naamsbekendheid van de Apeldoornse leasemaatschappij XLLease in een strakke lijn omhoog geklommen. Niet geheel toevallig werkt XLLease ook al acht jaar samen met Ongewoon uit Deventer. Frank van Klink, directeur van XLLease: "Ongewoon is geen ja-knikker. En wij zijn dat ook niet. Dus ja, dan knettert het regelmatig hier aan tafel. Maar de winst mag er zijn: communicatie die ons onderscheidt van andere leasemaatschappijen. Die realiseren we in een gelijkwaardige en sparrende samenwerking. Ik kan het iedereen aanraden die met zijn bedrijf het verschil wil maken."

Frank: "Ik was destijds op zoek naar een reclamebureau en zowel de naam Ongewoon als hun eigen communicatie vielen mij direct op. Nou, ik heb het geweten. Die naam maken ze direct waar. Met directeur/eigenaar Nico Jansen en zijn gedreven team haal je een pittig stuk discussie in huis. En dat is precies wat ik wilde! Ze graven net zolang door totdat ze je organisatie en vooral ook je USP's helemaal doorgronden. Op die analyse baseren zij een communicatieve strategie die goed voelt en zijn werk doet omdat het fundament stevig is." Op die wijze heeft Ongewoon voor XLLease een unieke positionering ontwikkeld, namelijk die van zeer persoonlijke, regionale speler die met de slogan 'Super voor ondernemers' haar leaseambities helpt waarmaken.

Consistente lading van het merk XLLease
Af en toe komt Frank in de verleiding om zijn communicatieve propositie aan te passen: "Dat is menselijk, soms denk je: alles moet anders! Andere ondernemers herkennen die impuls waarschijnlijk. Maar Ongewoon houdt ons stevig op merkkoers. Uiteraard met lichte bijsturingen in onze marketingpropositie als daar een goede aanleiding voor is. Daardoor is dankzij Ongewoon ons merk XLLease goed en vooral ook consistent geladen en vindt er continu communicatief onderhoudswerk plaats. De winst mag er na acht jaar zijn. Waar ik ook kom in de regio: men kent XLLease!"

Sparrende samenwerking
Frank geeft een aansprekend voorbeeld van de sparrende samenwerking die hij in de inleiding noemde: "Ongewoon had een succesvolle ansichtkaarten campagne voor ons bedacht. Ik reed vervolgens op de A1 en zag dat je op een groot digitaal billboard kon adverteren. Dan heb je al langsrijdend heel weinig tijd om de boodschap over te brengen, maar dat geldt ook voor een ansichtkaart! Dus hun idee voor de ansichtkaart bracht ik weer een stap verder naar het digitale billboard langs de snelweg."

Strategisch vooruit gedacht
Inmiddels is zakelijk leasemaatschappij XLLease het moedermerk van twee nieuwe labels: XLRent en XLEasy. Frank: "Destijds, toen dit nog in de lucht zweefde, heeft Ongewoon die namen voorgesteld en veiliggesteld. Met terugwerkende kracht zijn we hier blij mee, want de 'XL'-component is nu de bindende factor. Dat geeft aan dat Ongewoon strategisch vooruit kan denken. Elke organisatie gun ik zo'n partner, ook al moet je soms even slikken bij hun gedrevenheid."

Meekijken naar communicatieve totaalplaatje
Ongewoon is a priori de partner van XLLease voor gedrukte communicatie. Frank: "Maar we gaan mee met de tijd, dus schakelen we ook volop social media in. We werken hiervoor samen met gespecialiseerde partners. Maar samen met Ongewoon bewaken we ook ons merk op social media. Je hoeft dus Ongewoon niet concreet voor ál je communicatie in te schakelen. Tegelijkertijd kijken zij mee naar het communicatieve totaalplaatje, bewaken dit en geven zij adviezen waar onze gespecialiseerde partners echt iets aan hebben."

Ook resultaat voor iets minder assertieve opdrachtgevers
Tot slot voegt Nico Jansen een opmerking toe: "Ondernemers die dit lezen en ook met ons willen werken, denken wellicht nu dat zij allemaal zo assertief als Frank van Klink en XLLease moeten zijn. Uiteraard is dat niet zo. Ook met iets meer introverte ondernemers en bedrijven zijn wij in staat een binding op te bouwen om samen tot het allerbeste communicatieresultaat te komen."

Nico Jansen
Ongewoon