NIEUWS - 01/11/16 Geurige historie weer smaakvol bij de tijd

Koffie is booming. Barrista’s en unieke mélanges vernieuwen de koffiecultuur. Marlous Knol nam het bedrijf over van haar vader en zet de familietraditie voort: "Als Deventer koffiebrander branden wij de beste bonen vanuit de hele wereld en deze kopen wij persoonlijk in. Het ambachtelijke proces in onze branderij garandeert een karaktervolle smaak. Niet voor niets luidt onze slogan Gebrand op smaak!" Enkele jaren geleden verhuisde het bedrijf van haar historische locatie op de Brink in hartje Deventer naar een groter bedrijfspand aan de rand van de stad.

Meer beleving op basis van een sterke eigen identiteit
Ten Have Koffie brandt koffiebonen voor private labels, bedrijven, horeca en voor de consument thuis. Marlous Knol: "We hebben nu een betere aansluiting bij de doelgroepen door onze historie en kwaliteit op de juiste manier te presenteren. Meer regionale bekendheid voor ons merk staat hoog op ons lijstje. We zijn van oudsher een Deventer bedrijf, zijn altijd trouw gebleven aan onze lokale roots, maar veel te weinig mensen in de regio kennen ons."

Re-branding: van strategie, creatie tot en met realisatie
Op basis van deze inhoudelijke wensen is met Ongewoon gebrainstormd over een nieuwe merkstrategie. Marlous: "In de samenwerking merkte ik bij Ongewoon direct een ongekende passie om ons écht te willen helpen. Ze gaan daarin heel ver en hebben oog voor detail bij de uitvoering. Een belangrijk vraagstuk was: hoe gaan we vanuit corporate niveau communiceren met zowel de private labelmarkt, de zakelijke als particuliere klant? We hebben ervoor gekozen alles onder één sterk merk te positioneren.” Dit gaf de aanzet tot een restyling van alle communicatiemiddelen, zowel online als offline. De pay-off ‘Gebrand op smaak’ bleef gehandhaafd. De re-branding is inmiddels doorgevoerd, de nieuwe website staat online, het design van de verpakkingen is vernieuwd en de huisstijlelementen zijn geleverd. Marlous: "Alle elementen passen nu binnen één merkstijl naadloos bij elkaar."

Prominent online
”In het concept tot en met content en design vind je de koffiebeleving. Op de bekende social media zoals Facebook, Instagram en Youtube gaan we bouwen aan een sterke online community. Onderdeel van het voortraject is het opstellen van de content-strategie, -plan en -kalender. Een sterke online community draagt bij aan bekendheid en awareness. Facebook, Instagram en Twitter zetten we vooral in voor de particuliere markt, LinkedIn voor de zakelijke markt. Ongewoon ondersteunt ons bij het inrichten van deze social media kanalen en het vullen met relevante content. Daar heb ik zelf onvoldoende tijd voor en feeling mee en Ongewoon schrijft en plaatst de content aan de hand van de kalender. Ongewoon heeft voor ons ook een webshop ingericht voor de distributie van onze producten naar de particuliere markt. Deze gaat binnen niet al te lange termijn online. We zijn daarmee dan compleet bij de tijd, want dat verwachten onze klanten van ons."

Re-branding wordt goed opgemerkt
Op de re-branding ontvangt Marlous boven verwachting veel reacties: "Het wordt zeker opgemerkt door de markt. Ik krijg veel reacties op de nieuwe website en we zien het aantal bezoeken opmerkelijk stijgen. We worden weer opgemerkt als bedrijf dat al heel lang vanuit deze regio opereert. Door deze geslaagde re-branding is Ten Have Koffie op basis van haar geurige historie weer smaakvol bij de tijd!"

Nick Kerkhof
Ongewoon