NIEUWS - 21/06/16 "We zijn trots op waar we nu staan"

“Meestal bellen bedrijven met de vraag of zij voor ons mogen werken. Bij AMI Kappers lag het initiatief andersom. Wij belden Ongewoon.” Monique Radius, verantwoordelijk voor marketing bij AMI Kappers vertelt verder: “We waren opzoek naar een professioneel strategisch bureau die het merk AMI Kappers en de marketingactiviteiten een vernieuwde richting op kon sturen. Na een kennismaking was het voor ons wel duidelijk: bij Ongewoon hadden ze goed door wie wij zijn en waar we naar toe willen. Niet voor niets staat er in hun naam ‘strategie en creatie’. Dat hebben ze waargemaakt met name door zich heel kritisch naar ons op te stellen en met sterke adviezen te komen.”

Al bijna 50 jaar is AMI Kappers een ambitieuze landelijke kappersorganisatie met ruim 80 vestigingen, waar zowel dames en heren als kinderen worden geknipt. “Ik herkende in Ongewoon een prettige strategische gesprekspartner die wij zochten. We zijn heel open de samenwerking ingegaan. Wat direct aansprak, is dat zij zich gedegen hadden voorbereid in het leren kennen en doorgronden van onze markt. Dat gaf ons nieuwe inzichten in de markt en onze eigen positie. Na het doorlopen van meerdere sessies hebben we gekozen voor een vernieuwde marketing/communicatiestrategie. Wat daarbij als katalysator werkte, geeft Monique aan, is de inhoudelijke overtuiging waarmee Ongewoon haar strategische voorstellen presenteerde. “We waren door hun inhoudelijke en goed onderbouwde advies in combinatie met de voortvarendheid snel overtuigd. Een prettige manier van professioneel sparren. Zij inspireerden ons weer met een frisse blik naar onze positionering te kijken”, aldus Monique.

ONGEWOON DE STRATEGIE, AMI KAPPERS DE UITVOERING
Bijzonder in onze samenwerking is de rolverdeling. Monique: “Ongewoon heeft een strategisch adviserende rol. De uitvoering daarvan doen wij grotendeels in huis omdat we de vakmensen daarvoor in dienst hebben. We maken gebruik van onze eigen capaciteit, die wordt gevoed door de strategische kennis en kunde van Ongewoon. Zo combineren we het beste van twee werelden.”

DICHTER OP DE DOELGROEP
Op basis van de strategische positioneringvoorstellen is AMI Kappers afgestapt van de strakke, high-fashion look. Monique: “Die stond te ver af van onze doelgroep en had de focus te sterk op de technische kunde van onze mede werkers. We weten dat we een unieke werkwijze hebben, maar kwam die boodschap wel genoeg over bij de doelgroep? Ongewoon liet ons heel verfrissend meedenken over de vraag wat onze klant nou eigenlijk van AMI Kappers verwacht. Dat is uiteraard een andere toon en inhoud dan waarmee wij onze kappers intern aanspreken. Een eyeopener die veel voor onze marketing/communicatie betekent. Ongewoon heeft ons de handvatten aangereikt om directer met onze doelgroepen te communiceren. Tijdens een kick-off zijn alle medewerkers meegenomen in het nieuwe verhaal van AMI Kappers, want zij moeten deze uiteindelijk op de werkvloer vertalen naar de klanten. Hun rol als ambassadeur is daarin zeer belangrijk.”

LANDELIJKE ADVERTISING
Vanuit het marketingplan is het advies opgevolgd in te zetten op corporate advertenties in landelijke media. Monique: “De nieuwe corporate identity, beeldtaal en pay-off komen goed tot hun recht in advertenties in LINDA. en als online magazine in de Reclamefolder app.” Dit jaar staan er meerdere advertenties in LINDA. gepland met een gemiddeld bereik van 1.150.000 lezers.

SUCCESVOLLE ONLINE CAMPAGNE
Als onderdeel van het marketingplan is de succesvolle online campagne ‘Wat is jouw stijl?’ opgezet. Monique: “We wisten dat we een digitale stap moesten zetten, maar hadden wat koud watervrees. Daar heeft Ongewoon ons enorm in gestimuleerd en de resultaten zijn er ook naar! We wilden graag een verjonging van onze doelgroep en door de online campagne is die omslag aantoonbaar gemaakt.” De online campagne ‘Wat is jouw stijl?’ is uitgezet op Facebook en Instagram en had een bereik van bijna een half miljoen en 17.000 bezoekers op de site waarvan ruim 3.500 hebben deelgenomen aan de actie. Monique: “En wat zo leuk is: we zetten nu veel steviger in op branding dan op acties, zoals voorheen. En via online campagnes meten we nu heel concreet het bereik en resultaten.”

DE SAMENWERKING GAAT DOOR…
Ongewoon houdt heel scherp de vinger aan de pols voor wat betreft de resultaten van de nieuwe positionering, accentueert Monique tot slot: “Het is niet zo dat zij een strategie neerleggen en zich vervolgens terugtrekken. Ongewoon heeft een enorme drang om met ons dit traject tot een succes te maken.”

Monique Radius
AMI Kappers

Nick Kerkhof
Ongewoon