BLOG - 18/01/19 Hoe verander je leads in Klanten

Met welke intentie bezoekt iemand jouw website? Is hij of zij al bekend met jouw product of dienst of nog totaal niet? Deze informatie is cruciaal voordat je lead kan veranderen in een klant. Aan de hand van de volgende vier stappen leggen we uit hoe je als bedrijf verschijnt in de stappen van het aankoopproces.

Actief zijn op sociale media voor awareness

In beeld zijn is de allereerste stap. Iemand is immers aan het begin onbekend met je product, passief en heeft nog geen aankoopintentie. Daarom is het belangrijk om in beeld te zijn bij je bezoeker. Dit kan onder andere door zichtbaar te zijn op sociale media. Schrijf regelmatig posts en zorg ervoor dat je verschijnt in de newsfeeds van bijvoorbeeld Instagram, Facebook, Snapchat of LinkedIn. Ook blogartikelen, die misschien niet direct te maken hebben met je product, zijn relevant. Denk aan hoe werkt het, veelgestelde vragen of een video. Vergeet ook offline media niet, zoals beurzen of print.

Het nadeel aan awareness is, is dat het lastig te meten is. Iemand die je Facebookpost ziet maakt dit vaak niet kenbaar door dit te liken of een comment achter te laten. De volgende Key Performance Indicators (KPI’s) geven een indicatie van jouw populariteit:

• Bereik/weergave;
• Aantal bezoekers op je website;
• Aantal bezoekers op je blog;
• Gespendeerde tijd op de website.

Vragen beantwoorden van je klant

Wanneer je klant zich realiseert dat hij iets mist, gaat hij zich oriënteren. Hij vergelijkt producten en diensten om de juiste keuze te maken. Nu is het belangrijk om hem in te laten zien dat jouw product dit gemis oplost. Je kunt hem tegemoet door informatie te geven door bijvoorbeeld blogartikelen te schrijven die aansluiten op de vragen die je klant kan hebben. Draag je overtuigingsargumenten aan om jouw product af te nemen. Dit kan tevens door de groep mensen uit de see fase te retargeten . Het zal hem ook vertrouwen geven om reviews te lezen. Of het nou positief of negatief is: de klant wil alle voor- en nadelen weten.

Enkele KPI’s die weergeven of jouw lead zich oriënteert op jouw product zijn:

• Click Trough Rate van advertenties;
• Aantal bezoekers op diepe pagina’s (zoals blogartikelen);
• Terugkerende bezoekers;
• Zoekvolume op jouw merknaam.

De klant over de streep trekken

Wanneer je klant aware is van je product en genoeg vergelijkingen heeft gedaan, is het tijd om van je lead een klant te maken. Trek hem over de streep door handige benefits van je product of dienst uit te lichten. Vergeet geen gebruik te maken van “fear of missing out” en geef ze een speciale aanbieding in de check-out fase waardoor ze de deal niet kunnen weerstaan. Voor twijfelende leads is een chatfunctie onmisbaar om doelgerichte vragen te beantwoorden.

Aftercare voor duurzame klantrelaties

Wanneer je klant een aankoop heeft gedaan, is het belangrijk om hem aan je te blijven binden. Dat doe je door hem bijvoorbeeld korting te geven op de volgende aankoop en te vragen hoe het product of de dienst bevalt. Zet hem in het zonnetje met verschillende acties, laat hem speciaal voelen en weten dat je aan hem denkt. Het doel is om een duurzame, blijvende klantrelatie op te bouwen.

Met deze vier stappen maak je van een lead een klant. Een gouden combinatie van doelgroeponderzoek, content en online marketing. Ook inzicht krijgen in het aankoopproces van jouw klant? Wij denken graag met je mee.

 

Nick Kerkhof
Ongewoon