BLOG - 11/01/19 Belangrijkste online marketing trends van 2019

Vragen stellen aan je speaker of recepten krijgen via een chatbot? Dit jaar is marketing nog slimmer en is er steeds meer mogelijk. Wij vertellen je over de belangrijkste online marketing trends van 2019.  

Voice Search & smart speakers

Dag toetsenbord, hallo voice search! In 2018 schreven we al over deze spraakgestuurde manier van zoeken. In 2019 worden spraakopdrachten nog populairder. Vorig jaar hebben virtuele assistenten zoals Cortana, Siri, Amazon en Google Assistent al een aandeel van 20% in het wereldwijde zoekvolume weten te veroveren. Audiobedrijven spelen hierop in met smart speakers. De voorspelling is dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zijn. In onze blog over Voice Search vertellen we je precies hoe je hierop kunt inspelen.

Artificial Intelligence

AI, oftewel Artificial Intelligence, is natuurlijk al jaren een buzzwoord. Dit jaar wordt het in online marketing nog belangrijker en kun je er echt niet meer omheen. Big data, machine learning en slimme algoritmes kunnen productbiedingen doen, doelgroepen samenstellen, campagnes optimaliseren en communiceren via chatbots. Ook doet het zijn intrede in online advertising met geautomatiseerde biedstrategieën, Dynamic Search Ads, Smart Shopping en Smart Display. Artificial Intelligence (AI) personaliseert je mailings en communicatie. Zo wordt het gedrag van bezoekers gemeten, zodat je potentiele klanten productsuggesties kan doen. Hierdoor ben je nog klantgerichter, efficiënter en geef je jouw klanten de beste ervaring.

Chatbots

Chatbots zijn een van de toepassingen van Artificial Intelligence en machine learning. We kennen de bots al een tijdje, maar dit jaar worden ze volwassen. Chatbots focussen zich meer op service en machine learning. Hierdoor kunnen ze meer taken uitvoeren en betere antwoorden kunnen geven. Ze kunnen het persoonlijke contact nooit volledig vervangen, maar de verwachting is wel dat chatbots het eerste customer servicekanaal worden wanneer je contact wilt met een bedrijf. Je zal chatbots dit jaar steeds vaker tegenkomen en wellicht ook gaan gebruiken. Een leuk voorbeeld is de Facebook-chat van Albert Heijn.

Programmatic Advertising

Progammatic Advertising is het automatiseren van je advertenties en het inkopen van advertentieruimte. Je zorgt ervoor dat de juiste boodschap aan de juiste persoon op het juiste moment verzendt door middel van Artificial Intelligence. Hierdoor kun je veel sneller, efficiënter en doeltreffender grip houden op CPC’s. Dit resulteert weer in een hoger conversiepercentage en lagere acquisitiekosten.

Volgens een onderzoek van eMarketeeer zal tegen 2020 bijna 90% van alle display advertenties via geautomatiseerde kanalen worden ingekocht. Het aandeel van digitaal ingekochte advertentieruimte zal dus sterk toenemen.

Ephemeral content

Nieuw, luchtig, prikkelend en effectief. Sinds Snapchat het fenomeen ephemeral content introduceerde in de vorm van Stories, is het meer weg te denken van social media. Achter ephemeral marketing schuilt het psychologische trucje fear of missing out (FOMO). Facebook voorspelt dat deze tijdelijke content in 2019 meer bekeken en gedeeld zal worden dan berichten in het nieuwsoverzicht. De verwachting is dat deze vorm de belangrijkste contentvorm van 2019 wordt. Het is belangrijk om daar je strategie op aan te passen. Gebruik jij al ephemeral content? In onze blog lees je hoe je dat kunt doen!

Zoals je ziet ontwikkelt de techniek zich razendsnel. Het is nu mogelijk om de juiste boodschap, aan de juiste persoon, op het juiste tijdstip te verzenden; dat geeft veel mogelijkheden! Is jouw mediastrategie voor 2019 al compleet? Wij denken graag met je mee! 

Claire
Ongewoon