BLOG - 04/01/19 Ontwerp van een goede landingspagina

Het internet is een dynamische omgeving, waarin het een uitdaging is de aandacht van bezoekers voor je te winnen. Idealiter komt de bezoeker daarom direct terecht op de voor hem juiste pagina. Dit kan met een verwijzing naar een unieke pagina, ook wel een landingspagina. Hoe maak je een landingspagina actiegericht, vindbaar en relevant?

Wat is een landingspagina?

In feite verschilt een landingspagina niet veel van andere pagina’s. Immers, op iedere pagina kan worden ‘geland’ door een hyperlink aan te klikken of URL in te voeren. Waarin zit het verschil dan wel? Vooral in het doel van de pagina. Dit kunnen er twee zijn: aquisitie of vindbaarheid. Een pagina die gericht is op een aankoop ziet er anders uit dan een pagina die gericht is op het vergroten van de vindbaarheid. Daarom is het vooraf opstellen van het doel cruciaal voor het ontwerp en de content. We bespreken beide doelen hieronder.

1) Lead generatie voor acquisitie

Een landingspagina voor acquisitie heeft één belangrijk doel: leads veranderen in klanten. De advertentie die leidt naar de pagina dient het product te introduceren en te ‘verkopen’. Om dit te bereiken moet de pagina ook die mogelijkheid bieden. Belangrijk is om de bezoeker daarom niet teveel af te leiden. Idealiter bevat de pagina alleen de voordelen van het product/de dienst, een testimonial en een duidelijke call-to-action.

De pagina kan gebruikt worden in diverse online- en offline marketingactiviteiten. Omdat je in offline media niet kunt doorklikken naar de landingspagina, kan je het beste kiezen voor een simpele, korte, maar bovenal relevante URL, die makkelijk te onthouden is. Uiteindelijk werkt zo’n relevante URL ook positief voor je online campagnes in Adwords. Adwords beloont een relevante URL namelijk met een betere kwaliteitsscore en daarmee lagere advertentiekosten.

2) Verbeteren van de vindbaarheid

Om je vindbaarheid te vergroten, kan je landingspagina’s creëren die dienen als bestemmingspagina’s. Oftewel: pagina’s waar de bezoeker heengaat vanuit een organische zoekopdracht. Bestemmingspagina’s voor SEO zijn bijvoorbeeld informatieve artikelen, uitgeschreven projectcases of detailpagina’s. Het hoofddoel van deze bestemmingspagina is geen acquisitie, maar het informeren en vervullen van de behoeftes van de bezoeker. Het uiteindelijk doel kan weliswaar acquisitie zijn, maar het vergroten van de vindbaarheid is een stap in het behalen van dat doel. 

Bij het ontwerp van de pagina is het See-Think-Do-Care model  een ideaal handvat. Dit model helpt je inzicht te krijgen in de kennis die de klant heeft over jouw product. Met deze informatie schrijf je passende content. Logischerwijs maak je voor diverse fases, andere content. Bijvoorbeeld: iemand die een Smart TV wil kopen, maar geen enkele ervaring heeft met het product, zal op Google eerder zoeken met keywords als ‘Netflix kijken op televisie’. Dit terwijl iemand die zich heeft georiënteerd en overgaat tot aankopen direct op zoek gaat naar het merk en type dat hij wil. Deze kennis is van belang bij het schrijven van de content en het opbouwen van je landingspagina.

Voorbeeld van een goede landingspagina

Voorbeeld van een landingspagina voor aquisitie is die van onze klant Victoria Fietsen. De pagina richtte zich op de introductie van de nieuwe modellen en core values van Victoria Fietsen. Fundament van de pagina was een voucheractie, waarbij bezoekers de mogelijkheid hadden een voucher t.w.v. € 100,- te downloaden. Deze voucher konden zij bij aankoop van een Victoria e-bike inwisselen voor accessoires bij een deelnemende dealer. De pagina is onder de aandacht gebracht met een grootschalige online marketingcampagne. Check ‘m hieronder.


Wil je meer weten over een goede, vindbare landingspagina? Ons team denkt graag met je mee. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Jelmer Clemenkowff
Ongewoon