BLOG - 14/12/18 Zoekmachine marketing: het schrijven van advertenties

Adverteren in Google is nog steeds een van de meest succesvolle marketingtools. Voor een goed resultaat, moet je het wel goed kunnen gebruiken. Hoe schrijf je nou echt een goede advertentietekst? 

Waar hangt de positie van af?

Zoekmachine marketing kan je zien als een soort veiling. Als een potentiële bezoeker een zoekwoord intypt in Google, dan wordt de advertentie weergeven op basis van een veiling. Deze veiling is niet alleen afhankelijk van een budget. Een advertentie verschijnt op basis van:

  • Relevantie van de advertentie;
  • Relevantie van het zoekwoord;
  • Relevante van de opgegeven bestemmingspagina;
  • Historische prestaties, zoals Click Trough Rate (CTR);
  • Algemene prestaties van het account.

Hoe verbeter je je Search Ads? 

Met een zoekadvertentie wil je jouw producten en diensten aanbieden. Het is daarom belangrijk om advertenties beter vindbaar te maken in de zoekresultaten. Bovenstaande factoren slaan eigenlijk allemaal op de relevantie van jouw advertentie. Hoe verbeter je de relevantie? Een aantal tips:

Focus op het zoekwoord

Maak duidelijk waar de advertentie over gaat door goed te focussen op het zoekwoord. Verduidelijk je advertentie voor Google en je bezoekers door het zoekwoord te plaatsen in:

  • De titel
  • De omschrijving
  • De slug (ook wel URL) van je advertentie

Breede of exacte zoekwoorden

Een zoekwoord is vindbaar als synoniem, trefwoord of zelfs met spelfouten. Handig, maar soms verspil je daardoor je budget omdat je niet relevante bezoekers bereikt. Door gebruik te maken van gespecificeerd breed zoeken, een woordgroep of exact zoekwoord kan je je advertenties gerichter inzetten.

Gebruik uitsluitingswoorden

Naast het toevoegen van woorden, kan je ze ook uitsluiten. Verkoop je geen bloemen, maar wel prachtige planten? Voeg dan als uitsluitingswoord ‘+bloemen’ toe. Hierdoor wordt het budget niet uitgegeven aan iets dat je niet verkoopt. Ook voorkom je dat bezoekers teleurgesteld raken omdat ze niet vinden wat ze zoeken. Twee vliegen in één klap!

Schrijf minimaal 3 advertenties

De kans dat dertig zoekwoorden aansluiten bij één advertentie is vrijwel onmogelijk. Varieer daarom met advertentieteksten, zodat de zoekwoorden relevant zijn voor de advertenties. Je hoeft niet voor elk zoekwoord een aparte advertentie te schrijven. Maar creëer je wel aansluitende thema’s. Hanteer minimaal 3 advertenties per advertentiegroep.

Kijk naar de kwaliteitsscore van je advertenties

Google Ads geeft aan wat de kwaliteit is van je advertentie en je positie in de zoekresultaten. Een handig hulpmiddel om de progressie van je advertenties te zien. Streef niet naar de allereerste positie, maar eerder naar goede CTR. Staat je advertentie laag en is de kwaliteitsscore ook niet erg goed? Wees dan kritisch op je zoekwoorden en schrijf meerdere advertenties voor je zoekwoordenlijst.

Gebruik extensies van Google Ads

Naast inhoudelijke optimalisatie, is er ook een technische optimalisatie. Het is mogelijk om extensies toe te voegen aan je advertenties, zoals highlight en sitelink extensies. Sitelinkextensies zijn ideaal om jouw USP’s uit te lichten, zoals snelle levering of transparantie. Met een sitelink extensie kan je bezoekers direct leiden naar een contact- of productpagina.  Je vindt ze bij ‘Advertenties en extensies’ in de bovenste kolom. 

Bereken toekomstige advertentiekosten

Maak een budgetprognose door bij de zoekwoordplanner te kiezen voor ‘zoekvolume en prognose’. Voer hier je zoekwoorden en locatie in en bekijk de statistieken. Zo heb je een goede indicatie van je advertentiekosten!

Bij zoekmachine marketing komt meer kijken dan een aantal zoekwoorden invoeren. Regelmatige bijsturing, uitsluiten van zoekopdrachten en het aanpassen van het budget is een must voor goede resultaten. Onze online marketeers nemen deze taak graag uit handen.  

Claire Kemperman
Ongewoon