BLOG - 30/11/18 Grafisch ontwerp van een website: hier moet je op letten

Doelgroep en doel

Allereerst is het belangrijk om te weten hoe je website als middel kan functioneren om jouw doel te behalen. Indien je producten aanbiedt, is het handig om een webshop te hebben. Zorg voor duidelijke productomschrijvingen, aantrekkelijke fotografie en de mogelijkheid om met iDEAL te betalen.

Bied je producten of diensten aan die fysiek afgenomen dienen te worden? Dan is een webshop niet het middel om jouw producten en diensten onder de aandacht te brengen. In dat geval is het van belang om een contactformulier te verwerken op je website. Ook contact- en adresgegevens zijn van belang, zodat de doelgroep contact kan opnemen in het geval van vragen of advies. Uiteraard is het cruciaal dat de website aansluit bij je doelgroep. De doelgroep en het doel van je website zijn de basis voor de structuur en het verdere ontwerp van je website.

Responsive

Meer dan 76% van websitebezoekers is een mobiele gebruiker. Mensen gebruiken het internet via verschillende schermen en apparaten, van tv’s tot tablets. Daarom is het belangrijk om hierop in te spelen. Zorg dat de website op elk display goed functioneert door ze responsive te maken. Een mobiele website heeft altijd een andere structuur dan een desktop-website. Het scherm van een telefoon is kleiner dan van een tablet of laptop. Verwijder daarom ruis, zoals een slideshow of een vol menu.


Beeldgebruik

Beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Ruim 90% van de informatie die onze hersenen oppikken is visueel en we verwerken die 60.000 keer sneller dan tekstuele content, volgens onderzoek door 3MCorporatio. Ook vertrouwen we beeld meer dan tekst, daarom is het belangrijk om met beeld te werken. Door goede afbeeldingen te gebruiken weet de bezoeker meteen waar de pagina of een website over gaat.

De meeste bezoekers komen binnen op de homepagina. Via de homepagina wil je dat bezoekers naar andere pagina’s navigeren, hier is dan ook ander beeld nodig dan op de andere pagina’s. Je kunt bezoekers laten doorklikken naar andere pagina’s door verwijzingen te plaatsen aan de hand van afbeeldingen en buttons. Ook kun je een goed overzicht geven van de nieuwste blogartikelen of een preview bieden van een nieuwe collectie. Let altijd op dat de beeldtaal passend is bij de huisstijl en de boodschap die je wil overbrengen.

Consistente Huisstijl

Het is belangrijk om je huisstijl te verwerken in je website. Je merk wint kracht als het helder en consistent onder de aandacht van je doelgroep gebracht wordt. Stel vooraf een huisstijlhandboek of stylesheet op voor je website. Hierin staat het gebruik van kleur, lettertype en beeldtaal beschreven. Consistentie zorgt voor herkenbaarheid en straalt professionaliteit en vertrouwen uit.

Duidelijke navigatiestructuur

Een goede en duidelijke navigatie binnen je website is van zeer groot belang. Een logische navigatiestructuur maakt het verschil tussen bezoekers die op je website blijven of vertrekken. Bezoekers willen weten waar ze zijn en willen niet nadenken over hoe ze ergens komen. Je kunt extra ondersteuning bieden door gebruik te maken van een broodkruimelspoor, handige buttons die je doorverwijzen of interne links.

Call to action

Elk pagina heeft een doel, maak dit ook duidelijk met een call to action (CTA). Dit kan een aankoop zijn of het opnemen van contact. Het is zonde als de bezoekers niet weet wat hij of zij moet doen op jouw pagina. Daarom is een sterke CTA onmisbaar op een pagina.

Als er geen bezoekers komen op je website, is het zonde van de tijd, moeite en geld die je erin hebt gestoken. Zoekmachine optimalisatie speelt een grote rol bij het gebruik van je website. Onze online marketeers weten alles van een SEO-tekst, goede headings en vindbaarheid op het web. Combineer SEO met design en je hebt de formule voor een succesvolle website! Neem contact op voor de mogelijkheden.

Daan Hulshof
Ongewoon