BLOG - 23/11/18 Direct mail campagne opstellen en bijsturen

Direct mail is een vorm van direct marketing waarmee je per (digitale) post je klanten en prospects bereikt. Een goede e-mailcampagne is een kwestie van doelen opstellen, testen en bijsturen. Natuurlijk komt hier goede content marketing, een aantrekkelijke call to action en gebruiksvriendelijke emailmarketing software bij kijken. De effectiviteit van de campagne is echter alleen te meten aan de hand van jouw doelstelling.

Doelen opstellen

Het is een slecht idee om al je subscribers dezelfde e-mail te sturen. Niet alleen omdat het onpersoonlijk is, maar ook omdat niet iedereen zich in dezelfde fase bevindt. Denk aan het ‘see-think-do-care-model’. Het kan zijn dat iemand nog nooit van het product heeft gehoord. Hij of zij moet eerst enthousiast worden van jouw product.  Daarom is het beter om kleine campagnes op te stellen die verschillende fases aanspreekt. Het doel bepalen is de eerste stap van de campagne. 

Nationaal E-mail Onderzoek 2018

De kans is nihil dat iemand direct iets aanschaft door een DM. Wat het effect van een e-mail wel is? Het levert een enorme bijdrage aan de customer journey. Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2018 blijken de volgende cijfers:

·    E-mail wordt gebruikt voor zowel persoonlijke communicatie als zakelijke communicatie

·    94% van de Nederlanders is ingeschreven op nieuwsbrieven

·    De smartphone wordt het meest gebruikt om e-mails te lezen

·    72% van de Nederlanders koopt online naar aanleiding van e-mail van webshops

·    Transactiemails en verjaardagsmail zijn het meest populair onder de Nederlanders

Meten van Direct Mail 

De effectiviteit van een Direct Mail kan je beoordelen naar aanleiding van de resultaten. De meeste emailmarketingsoftware beschikken over een statistiekenpagina, waar je kan zien wat de resultaten zijn. Belangrijke indicaties zijn:

 ·    Click Open Rate: is de e-mail geopend of is deze direct verwijderd?

·    Click Trough Rate: wat is het percentage dat heeft geklikt op een product of verwijzing van de e-mail?

·    Click To Order Rate: hoe vaak heeft er een directe aankoop plaatsgevonden?

·    Subscribers en unsubscribers: zijn er afmeldingen naar aanleiding van de e-mail?

Deze statistieken geven alleen weer wat de ontvanger doet met de e-mail. Maar het belangrijkste is of jouw doel wordt behaald. Is het doel om awareness te creëren? Dan is een hoge Click Open Rate een goede indicatie. Informeer je de doelgroep over Black Friday aanbiedingen? Dan is de Click Trough Rate een handige indicator. Maar onderschat het effect van jouw campagne niet. Als er niet direct een aankoop plaatsvindt, betekent het niet dat de campagne geen effect heeft.

Testen en bijsturen 

Er is geen enkel medium dat zo open staat voor A/B-testen als een emailcampagne. Varieer daarom met diverse onderwerpen, templates en afbeeldingen om te ontdekken wat het beste werkt bij jouw doelgroep. Zorgen de veranderingen voor een hogere open rate of worden er meer producten aangeklikt? Met deze uitkomsten kan je variaties bieden in je DM-campagnes en ze meenemen voor de volgende keer.

Vergeet ook de resultaten van het Nationaal E-mail Onderzoek niet. E-mails worden het liefst gelezen op smartphones en attenties worden erg gewaardeerd. Speel hier ook op in met jouw campagne. Hulp nodig bij het opzetten van jouw direct mail campagne? Wij denken graag met je mee!

Claire Kemperman
Ongewoon