BLOG - 16/11/18 Maximaliseer de omzet van jouw kanalen tijdens de feestdagen

De feestdagen in december zorgen bij veel webshops voor 30% van hun jaaromzet! Hoe zet je je advertentiekanalen optimaal in voor de feestdagen? Wij delen vier kanalen die je gegarandeerd moet inzetten.

Feestdagen in 2018

Black Friday – 23 november
Cyber Monday – 26 november
Sinterklaas – 5 december
Kerstdagen – 25 en 26 december

Social selling

Om een goed overzicht te krijgen van de content op je sociale media kanalen, kan je het beste een content kalender opzetten. Per post is immers een andere sociaal kanaal gepast. Denk aan zakelijk nieuws voor LinkedIn en meeslepende video’s voor YouTube. Ook emphemeral content, zoals Snapchat Stories, hoort hierbij! Tip: maak alvast een eerste aanzet qua budgetverdeling. Tussentijds kan je bijsturen, maar voorkom dat je teveel uitgeeft aan kanalen die niet het gewenste effect opleveren.

Emailmarketing 

Uit onderzoek blijkt dat 72% van de Nederlanders weleens iets heeft gekocht naar aanleiding van een nieuwsbrief. E-mailmarketing is dus cruciaal om klanten te informeren over nieuwe collecties en aanbiedingen. Verstuur je meerdere e-mails in december? Start met testen! Met dynamische A/B-testen kan je de betrokkenheid verhogen en opens en kliks te maximaliseren. Vergeet niet om nieuwe abonnees te werven met een aantrekkelijke CTA. Denk aan € 5,- korting wanneer je je abonneert op de nieuwsbrief.

SEA

Zoekmachine advertenties zijn nog steeds cruciaal in elke marketingcampagne. Belangrijk is wel dat het kanaal matcht met jouw product. Heb je de nieuwe collectie voor de feestdagen gefotografeerd? Dan is Google Display ideaal om het beeld te verspreiden en awareness te vergroten. Bestaat jouw assortiment uit merkproducten die je consumenten graag op prijs vergelijken? Dan is Google Shopping een geschikt kanaal. Vergeet niet om re-marketing in te zetten zodat bezoekers terugkomen.

Adverteren in offline media

Zet offlinekanalen in om lokaal ook awareness te verkrijgen. Denk aan advertenties in de lokale krant of een advertorial in een tijdschrift. Begin ver van tevoren met een laag budget voor awareness en verhoog het budget voor de belangrijkste weken om omzet te generen. Het effect van offline media kan je gemakkelijk meten, denk aan het implementeren van acties met een kortingscode of tegoedbon.

Last but not least: houd actief in de gaten wat de resultaten zijn van je campagnes. Door wekelijks een rapport te maken en te evalueren kan je je budget optimaal besteden voor een maximaal resultaat. Zo worden de feestdagen pas écht leuk.

 

Nick Kerkhof
Ongewoon