BLOG - 09/11/18 Sponsoring, weggegooid geld of winst?

Sponsoring is overal, bekijk je favoriete sportclub maar. Soms is sponsoring subtiel en soms iets minder. Bedrijven stoppen er veel geld in om zichtbaar te zijn, maar is sponsoring geen weggegooid geld? 

Sponsoring is het geven van een gift met zakelijk belang. Dit kan een gift zijn in de vorm van geld, of iets anders. Wanneer het gaat om een zakelijke belang gaat is het doel voornamelijk het verbeteren van je imago en je naamsbekendheid verhogen. 

Het nut van sponsoring

Naamsbekendheid
Je kunt je naamsbekendheid in een hoog tempo vergroten. Naam en logo kunnen op kleding, borden, schermen en allerlei andere manieren naar voren komen. Misschien is de wedstrijd zelfs wel naar jou vernoemd omdat jij de hoofdprijs aanbiedt...  En als kers op de taart; het is extra leuk als jouw gesponsorde team wint (denk aan de foto’s op sociale media!). 

Gunfactor en sympathie
Bij amateurhandbal wordt vaak door sponsoren geroepen; “Ik maak er geen winst op, het is puur de gunfactor”. Dat lijkt in eerste instantie ook zo maar het is vice versa. Maar stel; je bent 1 van de 3 bakkers in de buurt, de betrokken voetballeden zullen eerder bij jou een broodje halen dan bij de anderen. Niet omdat jij goedkoper bent, maar puur vanwege het feit dat jij ‘hun clubje’ sponsort. 

Netwerkmogelijkheden
Gesponsorde events of clubs willen minimaal 1 keer per jaar iets voor de sponsoren terug doen, in de vorm van een sponsoravond. Deze avonden zijn perfect om te netwerken met andere bedrijven uit de regio én je gezicht te laten zien. 

 Klantenwerving
Door sponsoring kun je heel doelgroepgericht adverteren. Ben je bijvoorbeeld een sportschool die een hockeyteam sponsort? Bied de teamleden korting aan op een abonnement bij jouw sportschool tijdens de winterstop. Zo kunnen de teamleden fit blijven en brengen ze misschien wel vrienden mee. Hallo mond-tot-mond reclame!

Fiscale voordelen sponsoring
Indien jouw sponsoring is gedaan uit zakelijk belang, zijn de kosten aftrekbaar. Zakelijk belang houdt in dat bijvoorbeeld jouw naamsbekendheid vergroot wordt of de sponsoring zorgt voor een regionale binding. De btw kan dan als voorbelasting worden afgetrokken in de aangifte omzetbelasting. Meer informatie lees je hier (link). 

Nadelen van sponsoring

  • Financiën: aan sponsoring hangt een prijskaartje. 
  • Extra werk: sponsoring levert ook administratieve en organisatorische zaken op.
  • Tijd: Wedstrijden of veranderingen bijwonen kosten tijd, houd je agenda dus bij de hand!

Haal het meest uit sponsoring

  • Bepaal helder waarom je wilt sponsoren. Sponsoring moet je niet alleen doen voor een goede naam. Zoek een club of organisatie die aansluit bij de normen en waarden van jouw bedrijf. Dit laat niet alleen zien dat je betrokken bent bij je eigen netwerk, maar ook dat je alleen sponsort waar je daadwerkelijk in gelooft. Het dient dichtbij het hart van jouw bedrijf te liggen 
  • Schat de risico’s en de nieuwe verantwoordelijkheden, zoals een wedstrijd en vergaderingen bijwonen in. Betrokkenheid is bij een sponsoring erg belangrijk. Het laat zien dat je regionaal betrokken bent bij je doelgroep. Maak dit ook waar door aanwezig te zijn op belangrijke evenementen. 
  • Monitor jezelf én de concurrent, inzicht is waardevol. (Deze begrijp ik niet helemaal?  ) 
  • Mis niets en wees interactief met het team of de persoon die jij sponsort, zij waarderen je en kunnen misschien niet eens zonder jouw gift. Ook al speelt er altijd een zakelijk belang bij beide partijen, betrokkenheid is belangrijk. Wees interactief, aanwezig en enthousiast.  

Zit jij er ook over na te denken jouw favoriete sportclub te sponsoren? Laat het ons weten, met ons uitgebreide netwerk helpen we je graag met ideeën en uitvoering.  

Afbeeldingen door Robert Westera Fotografie

 

Laura Hagreis
Ongewoon