BLOG - 01/11/18 Ephemeral content, weet jij het geheim?

Nieuw, luchtig, prikkelend en effectief. Dé marketingtrend van 2018: Ephemeral content. Hoe kan het dat deze korte, vaak niets verhullende filmpjes, zoveel aandacht trekken?

Wat is Ephemeral content

Het hippe fenomeen Ephemeral (spreek uit als ih-fem-er-uh l) content is content met een korte levensduur. De content is maximaal 24 uur te zien en verdwijnt daarna voorgoed. Instagram Story is de absolute voorloper, maar ook op andere sociale kanalen vliegen de korte video’s en livestreams je om de oren. Marketingteams spelen hier slim op in, want het is bijna niet te bekijken zonder reclame tussendoor. 

Het geheim van emphemeral content

Achter ephemeral marketing schuilt een psychologisch trucje; fear of missing out (FOMO). Mensen willen van nature erbij horen. Hiervoor kan/mag je eigenlijk niets missen. Daarom bekijk je een story ook voordat de 24 uur verstreken is, bang om hem te missen… Perfect om onbewust de tijdsdruk bij mensen op te voeren. Ephemeral content haakt ook goed in op de gemiddelde aandacht spanne van onze maatschappij, 5 seconden(!). Alles moet sneller, makkelijker en visueler.

Het doel van ephemeral content

Met korte, snelle content kan je beter contact maken met je doelgroep. Je kan je volgers namelijk exclusief up-to-date houden met nieuwe producten, korting of limited editions. Combineer deze tijdelijke informatie met een vluchtige advertentie, et voila! Je volgers willen niets missen, ook hier speelt FOMO dus weer een cruciale rol. Actualiteit en relevantie houdt je volgers scherp en vergroot je interactie.

Bijna elk kanaal biedt de mogelijkheid voor ephemeral marketing, waaronder Facebook en Instagram. Maar niet elk kanaal doet het even succesvol. Om jongeren te benaderen kan je je het beste focussen op Instagram Stories en Snapchat, aldus het Nationale Social Media Onderzoek.

 

Wat levert ephemeral marketing je op?

Persoonlijkheid - Wanneer je je content juist inricht, kun je heel menselijk en persoonlijk overkomen.

Exclusiviteit - Alleen mensen die jou volgen én op dit moment kijken behoren tot het ‘selecte’ gezelschap dat jouw content mag zien en van de voordelen mag profiteren.

Urgentie - Doordat gebruikers weten dat deze content tijdelijk is, wordt er snel op gereageerd. Op een poll, winactie of een andere conversie; het moet nu want later kan niet meer. 

3 tips voor succesvolle ephemeral content

Vertel je verhaal - Plaats een reeks foto’s en video’s die samen een goed, betrouwbaar verhaal vertellen.

Ongepolijst - Post onbewerkte content, dit komt geloofwaardig en persoonlijk over. Je kunt hierbij zelfs even afwijken van je huisstijl!

Sneak peak - Geef je volgers een unieke sneak peak achter de schermen die hij/zij nergens anders kan vinden. Mensen zijn dol op een kijkje achter de schermen, zoals vlogs.

 

Gebruik jij al ephemeral content of heeft deze blog je getriggerd? Wij helpen je graag met het starten of verbeteren van jouw online marketing. Schroom niet en maak vrijblijvend een afspraak!

Afbeeldingen via: Pixabay, Nationale Social Media Onderzoek & Instagram Stories Albert Heijn

 

Claire Kemperman
Ongewoon